PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA MATERI ANIMASI STOP MOTION MULTIMEDIA UNTUK SMK KELAS XI

Main Article Content

Muhammad Arief Santoso Marianus Subandowo Retno Danu Rusmawati

Abstract

The development of this teaching material research for students can learn independently, actively and creatively in exploring learning resources. This research develops interactive learning multimedia products on stop motion animation material class XI skill competencies of multimedia at SMK Negeri 1 Pungging Mojokerto. The model of developing instructional materials used is the ADDIE Model that is (1) analysis, make a needs analysis; (2) design, made layout of media, instrument preparation, and materials preparation; (3) development, developing interactive multimedia product and  formative validation; (4) implementation, apply the product to students and student’s assessment of the product; (5) evaluation, evaluate product that have been given advice by validators by fixing the product according to suggestions. From the analysis of the data, it can be concluded that The Development of learning materials Based of Interactive Multimedia on Stop motion Animation Material is feasible to use with an assessment of the feasibility of the media based on aspects of cognition content is 80%, information presentation is 80%, ease of navigation is 80%, artistic and aesthetic  is 80%, and overall function is 80%. And for the total average percentage of the 5 aspects is 80%. For all aspects of the material is 80% and for all aspects of quality by respondents consisting of 34 students of class XI is an average percentage is 83.29%.

Article Details

How to Cite
[1]
M. Santoso, M. Subandowo, and R. Rusmawati, “PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA MATERI ANIMASI STOP MOTION MULTIMEDIA UNTUK SMK KELAS XI”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 8, no. 2, p. 83, May 2020.
Section
Artikel

References

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Branch, Robert Maribe. (2009) Instructional Design:The ADDIE Approach. Springer Science Business Media, LLC
Darudiato, S., Agustini, H., Yanti, M.D., dan Sujanto, Ditha. 2006. Analisis Perancangan Aplikasi Perangkat Ajar Berbasis Multimedia dengan Studi Kasus: Mata Kuliah Analisa & Perancangan Sistem Informasi. Bali: Makalah Seminar Nasional Sistem Informasi dan Informatika.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Jogjakarta: Gava Media.
Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan, 1994. Konsep Sistem Ganda Pada Sekolah Menengah Kejuruan di Indonesia. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Kejuruan.
Djangi, M.J. 2016. Modul Guru Pembelajar Paket Keahlian Multimedia (SMK) “Multimedia Interaktif” dan Pedagogik “Jurnal Reflektif PTK” Kelompok Kompetensi J. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Kristanto, Andi. 2016. Media Pembelajaran. Surabaya: Penerbit Bintang Surabaya.
Pribadi, Beny A. 2009. Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat
Pudjawan, Ketut dkk. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Bali: Graha Ilmu
Rahayu, Nanik Sri. (2017). Modul Keahlian Ganda Produksi Multimedia Interaktif. Jakarta: Lembaga Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Bidang Kelautan Perikanan Teknologi Informasi dan Komunikasi.
Republik Indonesia. 2007. Peraturan Pendidikan Nasional Nomor 16 tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Jakarta: Sekretariat Negara
Republik Indonesia. 2016. Peraturan Pemerintah Pendidikan dan Kebudayaan. Nomor 20 tahun 2016 tentang Standar Kelulusan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Seketariat Negara.
Republik Indonesia. 2016. Peraturan Pemerintah Pendidikan dan Kebudayaan. Nomor 22 tahun 2016 tentang Standar Proses. Jakarta: Seketariat Negara.
Sudjana, Nana, dan Rivai Ahmad. (2013). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.
Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya.Jakarta: PT Bumi Aksara
Susilana, Rudi, dan Riyana Cepi. (2008). Media Pembelajaran: Hakikat,Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan FIP – Universitas Pendidikan Indonesia.
Sutopo, A. H. (2003). Multimedia Interaktif dengan Flash. Yogyakarta: PT Graha Ilmu
Suyitno. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pengukuran Teknik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan (Nomor 1 Volume 16 Mei). Hlm.1-9
Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka
Wahyuningtyas, Neni (2016), Interactive Multimedia as Autonomous Learning Resource in the South Slope of Kelud Mt. In Blitar Regency Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan (Nomor 29 Volume 7). Hlm.168-171
Wibawanto, Wandah. 2017. Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Cerdas Ulet Kreatif.