DESKRIPSI KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS DITINJAU DARI GAYA BELAJAR SISWA

  • Muhammad Rizal Usman Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Baharullah Baharullah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Kristiawati Kristiawati Universitas Muhammadiyah Makassar
Keywords: kemampuan pemahaman, gaya belajar

Abstract

This research is a descriptive qualitative research that aims to describe students' mathematical conceptual understanding in terms of visual, auditory, and kinesthetic learning styles. The subjects of this study were 3 seventh grade students at MTS Guppi Rannaloe Kab. Gowa, each of which represents: visual, auditory, and kinesthetic learning styles. The data in this study were obtained using research instruments, namely (1) the researcher himself; (2) learning style questionnaire; (3) concept understanding ability test; and (4) interview guidelines. The data analysis technique used is qualitative data analysis techniques, including: (1) data condensation, (2) data presentation, and (3) drawing conclusions and verification. From the results of this study it can be concluded that; (1) students with visual learning styles are able to fulfill 2 indicators, namely giving examples and non-examples of concepts, and expressing concepts in various forms of mathematical representation; (2) students with auditory learning style do not meet any of the indicators; (3) students with kinesthetic learning styles are able to fulfill 2 indicators, namely giving examples and non-examples of concepts, and expressing concepts in the form of mathematical representations.

Author Biographies

Baharullah Baharullah, Universitas Muhammadiyah Makassar

Pendidikan Matematika

Kristiawati Kristiawati, Universitas Muhammadiyah Makassar

Pendidikan Matematika

References

Depoter, Bobbi & Hernacki Mike. (2010). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Deporter, dkk. (2015). Quantum Teaching. Bandung: Kaifa PT Mizan Pustaka.
Dimyati, Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Askara.
Hamalik, Oemar. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Herawati, O. D. P., Siroj, R. A., & Basir, M. D. (2010). Pengaruh pembelajaran problem posing terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas xi ipa sma negeri 6 palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 70-80.
Jihad, Haris. (2010). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Lia Dwi Riyani. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika materi konsep dasar himpunan dari kemampuan pemahaman konseptual matematis yang ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VIII E SMP N 1 Purwojati (https://scholar.google.co.id).
Marfu`ah, Z. (2016). Hubungan Gaya Belajar visual, Auditorial, Kinestik, dengan hasil belajar matematika. Surakarta. Skripsi tidak Diterbitkan.
Miles, Mattew, B, A. Michael Huberman dan Johnny Saldan
a. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook Edisi Ketiga. Sage Publications: Inc.
Santoso, Soegeng. (2000). Problematika Pendidikan dan Cara Pemecahannya. Jakarta: Kreasi Pena Gading.
Slameto. (2003). Belajar dan Fakto-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suntiko, M. Sobry. (2013). Belajar dan Pembelajaran: Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembalajaran yang Berhasil. Lombok: Holistica.
Suyono, Hariyanto, (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Usman, M.R. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Program Linear. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT) 7(2), 127-142.
Usman, M.R. (2019). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, dan Transfering (REACT). Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika 11 (2), 160-167.
Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs Untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: PPPPTK.
Published
2022-03-01
How to Cite
Usman, M., Baharullah, B., & Kristiawati, K. (2022, March 1). DESKRIPSI KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS DITINJAU DARI GAYA BELAJAR SISWA. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(1), 61 - 69. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i1.3525