PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK-PAIR-SHARE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI BILANGAN BULAT

  • Tiroida Harahap Universitas Graha Nusantara
  • Agus Makmur Universitas Graha Nusantara
  • Wirna Arifitriana Universitas Graha Nusantara
Keywords: Problem solving capabilities, Cooperative Type Think-Pair-Share, Pembelajaran

Abstract

Research shows that the results of the student's math problem solving skills test by applying the
Cooperative Type Think-Pair-Share learning model in cycle I obtained a percentage of 70% with the
criterion "Good Enough" and in cycle II earned a percentage of 80%% a "Good". % Based on the results
of observation of student activity in cycle I obtained a student activity level of 70.56% with the category
"Enough" and in cycle II student activity amounted to 86.68% with the category "Good". As for the results
of observation of teacher ability in cycle I obtained an average score of 3.35with the category of assessment
" Good Enough" and in cycle II obtained an average score of 3.85 with a "Good" assessment categor.

References

Dr. Sri Haryati, M.Pd, Belajar dan Pembelajaran Tipe Cooperative Learning, Graha Cendikia, 2017
Kemendikbud Revisi 2014, Matematematika, 2014 pada Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Leo Adhar Effendi, Pembelajaran Matematika Dengan Metode Penemuan Terbimbing Untuk
Meningkatkan Kemampuan Representasi Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp, Jurnal
Penelitian Pendidikan |ISSN 1412-565X Vol. 13 No. 2 Oktober 2012, Hal. 2
Miftahu Hu da, M.Pd, Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran, Pustaka Belajar
Peningkatan Aktivitas dan hasil belajar matematika jurnal.fkip.unila.ac.id (diakses 14 Juni 2020)
Sri Wardani, dkk. Pembelajaran Kemampuan Pemecahan Masalah di SD, Kementrian Pendidikan
Nasional Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Pusat
Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidikan dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika
2010, 2010
Zulfah, Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Dengan Pendekatan
Heuristik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Mts Negeri Naumbai
Kecamatan Kampar, Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, E-ISSN : 2579-9258, P:ISSN
: 2614-3038, Volume 01, No. 2, November 2017 hal. 1 – 12
Published
2022-03-01
How to Cite
Harahap, T., Makmur, A., & Arifitriana, W. (2022, March 1). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK-PAIR-SHARE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI BILANGAN BULAT. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(1), 25 - 30. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i1.3675