DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS USINGREALISTIC MATHEMATICS EDUCATION APPROACHES IN IMPROVING THE CAPACITY OF MATHEMATIC COMMUNICATION OF PGSD STUDENTS

Main Article Content

Sukma Murni Siti Ruqoyyah Sylvia Rabbani

Abstract

This research is motivated by the lack of mathematical communication skills of PGSD IKIP Siliwangi students. The purpose of this study is to improve the mathematical communication skills of PGSD IKIP Siliwangi students through the Realistic Mathematics Education (RME) approach with the help of teaching aids. The specific target to be achieved in this research is the formation of teaching materials that are appropriate, practical, efficient, and effective, and can also develop the productivity of PGSD IKIP Siliwangi students. This research uses a quantitative approach and uses a quasi-experimental method. The population in this study was PGSD IKIP Siliwangi students, while the sample consisted of 70 students who were divided into 35 students in class A1 of 2017 as an experimental group and 35 students in class A2 in 2017 as a control group. The instrument used consisted of written tests regarding mathematical communication skills and the practice of making teaching aids, observations and interviews. The results showed that there was an increase in mathematical communication skills of PGSD students using the RME approach better than those using ordinary learning.

Article Details

How to Cite
[1]
S. Murni, S. Ruqoyyah, and S. Rabbani, “DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS USINGREALISTIC MATHEMATICS EDUCATION APPROACHES IN IMPROVING THE CAPACITY OF MATHEMATIC COMMUNICATION OF PGSD STUDENTS”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 9, no. 1, p. 457, Feb. 2021.
Section
Artikel

References

Azhar, E. (2012). Peningkatan Kemampuan Pemahaman, Penalaran, dan Komunikasi Matematis Siswa Madrasah Aliyah dengan Pendekatan RME. Prosiding Konferensi Nasional Matematika XVI, 1111–1120.
Bernard, M. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Penalaran serta Disposisi Matematik Siswa SMK dengan Pendekatan Kontekstual melalui Game Adobe Flash CS 4.0. Infinity Journal, 4(2), 197–22.
Chotimah, S. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi serta Self Confidence Matematik Siswa SMA Kota Bandung dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education. STKIP Siliwangi Bandung.
Fajriani, M. F. (2016). Pendekatan Model-Eliciting Activities untuk Mengembangkan Kemampuan Komunikasi dan Berpikir Kreatif Serta Habits Of Mind Matematik Siswa SMP. STKIP SIliwangi Bandung.
Fatimah, F. (2012). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Statistika Elementer melalui Problem Based-Learning. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 31(2), 267–277.
Hadi, S. (2009). Standar PMRI untuk Penjaminan Mutu. IP-PMRI, Majalah PMRI Vol.VII-No. 2, 28–29.
Hernawan, A. H., Permasih, & Dewi, L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar. http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._KURIKULUM_DAN_TEK._PENDIDIKAN/197706132001122-LAKSMI_DEWI/BAHAN_KULIAH_PBA/PENGEMBANGAN_BAHAN_AJAR.pdf
Murni, S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif serta Resiliansi Matematik Siswa SMA di Kota Cimahi Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. STKIP Siliwangi Bandung.
Pradhini, G. A. (2016). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah serta Disposisi Matematis Siswa SMA melalui Strategi REACT. STKIP Siliwangi Bandung.
Ramdani, Y. (2012). Pengembangan Instrumen dan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi, Penalaran, dan Koneksi Matematis dalam Konsep Integral. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 44–52.
Rofiah, A. (2010). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika pada Siswa Kelas VII SMPN 2 Depok Yogyakarta dalam Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Inkuiri.
Rohmah, M. S. (2013). Pendekatan Brainstroming Teknik Round Robin,untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran, Komunikasi Matematis dan Self-awarenes Siswa SMP. Pasca Sarjana UPI Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.
Rosita, C. D. (2014). Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis : Apa, Mengapa, dan Bagaimana Ditingkatkan pada Mahasiswa. Jurnal Euclid, 1(1), 33–46.
Ruqoyyah, S. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa MA Melalui Contextual Teaching and Learning https://doi.org/10.22460/p2m.v5i2p85-99.1052. Jurnal P2M STKIP Siliwangi, 5(2), 85–99.
Ruseffendi, E. T. (2010). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksakta Lainnya. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: CV. Alfabeta.
Sumarmo, U. (2012). Bahan Belajar Mata Kuliah Proses Berpikir Matematik Program S2 Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi. Tidak Diterbitkan.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.