PENGARUH PENGGUNAAN VIDEO PEMBELAJARAN MELALUI MICROSOFT TEAMS TERHADAP HASIL BELAJAR PENGOLAHAN AUDIO VIDEO

Main Article Content

Ignatius Satriya Bagus Pradana Yuliana Tien Bayangkhariwati Tacoh

Abstract

This study aims to determine the effect of using video media in online learning through Microsoft Teams on student learning outcomes in Audio Video Processing subjects at Pringapus Vocational School. This study uses a quasi-experimental. The population of this research is students of XII Multimedia SMKN 1 Pringapus. The research sample is the experimental class XII MM.2 and the control class is the control class XII MM.3 sample. The research instrument was in the form of a test given during the Pre-test and Post-Test. Data analysis used the t-test formula. From the research data, the t value is 3.153 > t table 2.00172 and the Sig. (2-tailed) value is 0.03 < from 0.05. The results showed that there was a significant difference between the results of the Post-Test experimental class and the control class, it can be concluded that there is a significant effect of using learning videos through Microsoft Teams on student learning outcomes in Audio Video Processing subjects.

Article Details

How to Cite
[1]
I. Pradana and Y. T. Tacoh, “PENGARUH PENGGUNAAN VIDEO PEMBELAJARAN MELALUI MICROSOFT TEAMS TERHADAP HASIL BELAJAR PENGOLAHAN AUDIO VIDEO”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 9, no. 4, pp. 65-73, Oct. 2021.
Section
Artikel

References

Azhar, A. (2013). Media Pembelajaran Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Darmawan, A. (2014) Pemilihan Sistem Learning Management System Metode AHP Menggunakan Criterium Decision Plus 3.0. Faktor Exacta 7(3): 260-270, 2014 ISSN: 1979-276X
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran Peranannya SangatPenting DalamMencapai Tujuan Pembelajaran.)Yogyakarta :GAVAMEDIA.
Djamarah, S.B. (2003). Rahasia Sukses Belajar.Bandung : PT.Rineka Cipta.
Hakim, L. (2020). Pemilihan Platform Media Pembelajaran Online Pada Masa New Normal. Jurnal Sains dan Teknologi Vol. 3, No. 2, November 2020, Hal.27-36. ISSN 2620-5475
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020).Surat Edaran Nomor 4 tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Desease (Covid 19)
Microsoft.(2020). https://support.microsoft.com/id-id/office/yang-baru-di microsoft-teams-d7092a6d-c896-424c-b362-a472d5f105de (diakses tanggal 18 November 2020)
Rahmayani, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan. Volume 04 Nomor 01 Tahun 2019. e-ISSN: 2527-6891.
Rice, R. E., Atkin, C. K., Singhal, A., Wang, H., & Rogers, E. M. (2013).The Rising Tide of Entertainment–Education.In book: Public Communication Campaigns. 320–333.
Riyana, C. (2007). Pedoman Pengembangan Media Video. Bandung: Program P3AI Universitas Pendidikan Indonesia.
Sadiman, A.S., Rahardjo,R., Haryono,A., Rahardjito. (2014). Media pendidikan : pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Sudjana, N.,Rivai,A. (2007). Media Pengajaran.Bandung : PT. Sinar BaruAlgensindo.
Setiawan, R., Komalasari,E. (2020). Membangun Efektivitas Pembelajaran Sosiologi di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Penelitian Pendidikan dan Sosiologi vol.4 No 1 MEI 2020 ISSN: 2615-1510 (Print)/e-ISSN: 2580-2542 (online)
Supryadi, E.,Jampel, N., Riastini, N. (2013). Penerapan Media Video Pembelajaran Sebagai Aplikasi Pendekatan Contextual Teaching Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, Vol 1 No 1.
http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v1i1.1492. (diakses ,1 Desember 2020)
Yunis,R., Telaumbanua,K. (2017). Pengembangan E-learning Berbasiskan LMS untuk Sekolah, Studi Kasus SMA/SMK di Sumatera Utara. Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi, Vol. 6, No. 1, Februari 2017 DOI: 10.22146/jnteti.v6i1.291
Widiyarso, T.H., Sutama. (2021). Efektivitas Penggunaan Microsoft Teams Dalam Pembelajaran E-Learning Bagi Guru Selama Pandemi Covid-19 Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan Vol.21 No.1 Tahun 2021. e-issn 2614-0578. p-issn 1412-5889.