PENYUNTINGAN PADANAN KATA BUKU TEMATIK TERPADU KURIKULUM 2013 EDISI REVISI 2017 UNTUK SISWA SD/MI KELAS 1 BERBAHASA ANGKOLA-MANDAILING
Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the equivalent in integrated thematic book of Angkola - Mandailing language. The research was conducted for two months (June – July 2021) in Institut Pendidikan Tapanuli Selatan and the approach of the research used descriptive qualitative. Object of the research is integrated thematic book at the first grade students of elementary school, 2017 edition revised 2013. The data of the research includes words and sentence in Indonesian thematic textbooks, Mr. Jamal Nasution. Validity of the data is the expert team from the Language Center of North Sumatra Province. The results showed that the edited equivalent of the words in the appropriate book in the Angkola-Mandailing language includes 127 words and sentences.
Article Details
How to Cite
[1]
T. B. Bayo Angin and H. Tanjung, “PENYUNTINGAN PADANAN KATA BUKU TEMATIK TERPADU KURIKULUM 2013 EDISI REVISI 2017 UNTUK SISWA SD/MI KELAS 1 BERBAHASA ANGKOLA-MANDAILING”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 9, no. 3, pp. 521-523, Aug. 2021.
Section
Artikel
References
Balai Bahasa Sumatera Utara, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.2016. Kamus Angkola Mandailing-Indonesia. Medan: Balai Bahasa Provinsi Sumatera Utara.
Syamsudin dan Damaianti, Vismaia S. 2007. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandaung: Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT. Remaja Rosdakarya.
Supriyana, Asep.2018. Penyuntingan Aspek Kebahasaan dalam Naskah Berbahasa Indonesia. Jurnal Arkhais Vol. 09. No. 2, Juli-Desember 2018.http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/arkhais/article/view/10425/6684 diunggah pada tanggal 24 Agustus 2021 pukul 09.15 WIB.
Ulfah, Jannah dkk.2021.Analisis Buku Tematik Kelas 1 SD/MI Muatan Matematika Tema 1 Diriku. Curuban: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 4 (1), 44-54, Januari 2021, DOI: http://dx.doi.org/10.33603/.v4i1.3563, p-ISSN 2615-1391, e-ISSN 2620-3219, file:///C:/Users/Win%20Seven/Downloads/3563-13260-1-PB.pdf, diunggah pada tanggal 24 Agustus 2021 pukul 11.30 WIB.
Wiyanti, Endang.2016. Kemampuan Memahami Padanan Kata Bahasa Indonesia pada Peserta Kuis Olimpiade Indonesia Cerdas Season 2 di Rajawali Televisi. Jurnal Dieksis Vol. 08 No. 03 September 2016 hal.247-255 p-ISSN:2085-2274, e-ISSN 2502-227X, file:///C:/Users/Win%20Seven/Downloads/828-2535-1-PB.pdf, diunggah pada tanggal 24 Agustus 2021 pukul 11.00 WIB.
Syamsudin dan Damaianti, Vismaia S. 2007. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandaung: Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT. Remaja Rosdakarya.
Supriyana, Asep.2018. Penyuntingan Aspek Kebahasaan dalam Naskah Berbahasa Indonesia. Jurnal Arkhais Vol. 09. No. 2, Juli-Desember 2018.http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/arkhais/article/view/10425/6684 diunggah pada tanggal 24 Agustus 2021 pukul 09.15 WIB.
Ulfah, Jannah dkk.2021.Analisis Buku Tematik Kelas 1 SD/MI Muatan Matematika Tema 1 Diriku. Curuban: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 4 (1), 44-54, Januari 2021, DOI: http://dx.doi.org/10.33603/.v4i1.3563, p-ISSN 2615-1391, e-ISSN 2620-3219, file:///C:/Users/Win%20Seven/Downloads/3563-13260-1-PB.pdf, diunggah pada tanggal 24 Agustus 2021 pukul 11.30 WIB.
Wiyanti, Endang.2016. Kemampuan Memahami Padanan Kata Bahasa Indonesia pada Peserta Kuis Olimpiade Indonesia Cerdas Season 2 di Rajawali Televisi. Jurnal Dieksis Vol. 08 No. 03 September 2016 hal.247-255 p-ISSN:2085-2274, e-ISSN 2502-227X, file:///C:/Users/Win%20Seven/Downloads/828-2535-1-PB.pdf, diunggah pada tanggal 24 Agustus 2021 pukul 11.00 WIB.