EFEKTIVITAS LAYANAN KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING DALAM MENINGKATKAN INTERAKSI SOSIAL SISWA

Main Article Content

Andrian Novialdi Kaminudin Telaumbanua

Abstract

This study aims to find out systematically, factually and accurately about certain population facts or try to describe the phenomenon in detail. Collecting data used literature study by looking for theoretical references that are relevant to the effectiveness of group counseling services with role playing techniques in increasing students' social interactions. Data analysis technique is to use descriptive analysis method is done by compiling the data and facts obtained and then analyzed so as to provide the information needed. The results obtained from this study are group counseling services with role playing techniques are effective in increasing students' social interactions.

Article Details

How to Cite
[1]
A. Novialdi and K. Telaumbanua, “EFEKTIVITAS LAYANAN KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING DALAM MENINGKATKAN INTERAKSI SOSIAL SISWA”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 9, no. 2, pp. 647-650, May 2021.
Section
Artikel

References

Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian:Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Harefa, D. (2017). Pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minat belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey pada SMK Swasta di Wilayah Jakarta Utara). Horison Jurnal Ilmu Pendidikan dan Lingusitik 7 (2), 49 - 73
Harefa, D., Telaumbanua, K. (2020). Teori Manajemen Bimbingan dan Konseling Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan dan Keguruan. PM Publisher.
Harefa, D. (2020) . Teori Ilmu Kealaman Dasar Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru dan Akademis. Penerbit Deepublish. Cv Budi Utama.
Harefa, D., Telaumbanua, T. (2020). Belajar Berpikir dan Bertindak Secara Praktis Dalam Dunia Pendidikan kajian untuk Akademis. CV. Insan Cendekia Mandiri.
Huda, Miftahul. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Harefa, D. (2020). Pengaruh Antara Motivasi Kerja Guru IPA dan Displin Terhadap Prestasi Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6 (3), 225-240
Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen pada siswa kelas VII SMP Gita Kirtti 2 Jakarta). Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan 5 (1), 35-48)
Harefa, D. (2019). The Effect Of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes On Harmonious Vibrations. JOSAR (Journal of Students Academic Research). 4 (1), 131 -145
Lubis, Namora Lumongga dan Hasnida. 2016. Konseling Kelompok. Jakarta: Kencana.
Marselina, yesi. 2018. “Layanan bimbingan kelompok dengan teknik role playing untuk meningkatkan interaksi sosial pada siswa Kelas VII MTS mathla’ul anwar bandar lampung”. Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Lampung.
Novialdi, Andrian. 2019. Layanan Informasi dalam Membina Disiplin Siswa Terkait dengan Pemanfaatan Warung Sekolah (Studi di SMK Negeri Kota Padang). Masters thesis, Universitas Negeri Padang.
Novialdi, Andrian., Dkk. 2019. The Information Service in Developing the Students’ Discipline Associated to the Utilization of School Canteen. International Journal of Applied Counseling and Social Sciences. (1) (1). 8-16
Riyanto, Yatim. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan, Surabaya: Penerbit SIC
Prayitno dan Amti, Erman. 2004. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.
Roestiyah, 2012. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Setiadi, E.M, Hakam, K.A, dan Effendi, R. 2014. Ilmu Sosial Budaya Dasar. Jakarta: Kencana
Shoimin, Aris. 2014. Model pembelajaran inovativ dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media
Sukardi, Ketut Dewa. 2008. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Surur, M., Dkk (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57 (9) 1196 - 1205
Sugiyono. 2012. Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R dan D. Bandung: Alfabeta
Telaumbanua, K. 2018. Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Education And Development. 4 (1) 25-25.
¬ Telaumbanua, K. 2017. Hubungan Minat Belajar Dengan Perencanaan Karir Siswa Kelas XI Jurusan TKJ SMKNegeri 1 Toma Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Education And Development. 6 (5) 1-1
Telaumbanua, K. 2020. Efektivitas Layanan Informasi Dalam Menanggulangi Perilaku Menyimpang Siswa Smp Negeri 1 Telukdalam Jurnal Education And Development. 8 (2) 256-256