THE RELATIONSHIP OF GADGET PLAYING HABITS WITH THE DEVELOPMENT LEVEL OF CHILDREN 4 – 6 YEARS AT AL FATTAH TK

Main Article Content

Royani Chairiyah Wa Ode Erty Hikma

Abstract

Along with the increasing use of gadgets, the number of gadget addicts also increases, increasing the danger of child development disorders such as motor delays, language delays, and social behavior problems. The purpose of this study was to see if there was a relationship between the behavior of playing gadgets with the level of development of children aged 4-6 years in Al-Fattah Kindergarten. Method: Analytical chi-square statistic test with cross-sectional technique. The overall sampling technique was 50 students using the sampling approach used. Free time, playing gadgets, mother's education, and mother's job are variables. The degree of development of children aged 4-6 years is the dependent variable. Filling out the DDST II form as primary data, with the research period March-June 2020. The p value = 0.000 was obtained, which indicates that there is no significant difference. There is a significant relationship between the use of gadgets and the growth of kindergarten children in Al-Fattah. Conclusion: There is a relationship between the use of gadgets with the development of preschool age children. In order not to interfere with the child's development, parents should limit their child's access to electronic devices

Article Details

How to Cite
[1]
R. Chairiyah and W. O. Hikma, “THE RELATIONSHIP OF GADGET PLAYING HABITS WITH THE DEVELOPMENT LEVEL OF CHILDREN 4 – 6 YEARS AT AL FATTAH TK”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 11, no. 2, pp. 237-241, Apr. 2023.
Section
Artikel

References

Aisyah Siti,Dkk 2010, “Perkembangan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini” , Jakarta :Universitas Terbuka
Jonathan.dkk. 2015. Perancangan Board Game Mengenai Bahaya Radiasi Gadget Terhadap Anak. Surabaya: Universitas Kristen Pertra Surabaya
Kuntjojo,2010.”Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini”,ebekunt.wordpress.com/2010/07/27 strategi-pembelajaran-untuk-anak-usia-dini/ diakses pada 27 juli 2010
Hurlock, Elizabeth B., Perkembangan Anak, (Jakarta: Penerbit Erlangga, 1993), h. 120
Saryono, 2010, “Kumpulan instrumen penelitian kesehatan”, Yogyakarta: Nuha Medika
Setianingsih, 2018, “Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatkan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian Dan hiperaktivitas” Bogor: Bina Aksara
Yusuf S. 2011. Psikologi Perkembangan Anak. Bandung : Remaja Rosda Karya
Ameliola, Nugraha, 2013, “ Perkembangan Media Informasi dan Teknologi Terhadap Anak dalam Era Globalisasi”,http://icssis.files .wordpress.com , diakses 21 Desember 2019
Fadilah, Ahmad, 2011, “Pengaruh Penggunaan Alat Komunikasi Handphone (Hp) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Smp Negeri66 Skripsi”,Jakarta : Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
Ismanto, Yudi & Onibala, Franly, 2015, “Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Tingkat Prestasi Siswa Di Sma Negeri 9 Manad, Ejoural Keperawata Volume 3”. Manado : FK Unsrat Manando
Kemenkes RI, 2013, “Riset Kesehatan Dasar” Jakarta : Kemenkes RI
Asosiasi Dokter Anak Amerika, 2016, “American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children’s Media Use”, www.aap.org 11 Desember 2019, diakses 11 desember 2019.
Yulianti, Dwi, 2010, “Bermain Sambil Belajar Sains di Taman Kanak-kanak”, Jakarta: PT Indeksi
Hidayat, A. Aziz Alimul.2009. “Pengantar ilmu keperawatan anak Edisi 2”, Salemba Medika : Jakarta.
Nurrachmawati, 2014, “ Pengaruh sistem operasi mobile android pada anak usia dini”, dalam jurnal pengaruh system operasi mobile android pada anak usia dini. Makasar: Universitas Hasanuddin.
Ferliana, Jovita Maria, 2016. ‘Anak dan Gadget Yang Penting Aturan Main.” jakarta : Salemba Medika
Permono, H. 2013 “ Peran orang tua dalam Optimalisasi tumbuh kembang.anak untuk membangun Karakter Anak Usia Dini” dalam Prosiding Seminar Nasional Parenting. A.O. Jakarta:Salemba Medika
Siskandar. 2003, “ Kurikulum Berbasis Kompetensi Untuk Anak Usia Dini Ditinjau dari segi neurologi Edisi Khusus 2003”, Jakarta: Dit.PADU Depdiknas
Anggrahini, S.A, Dinamika Komunikasi Keluarga Pengguna Gadget., Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora, (Yogyakarta: Disertasi, 2013), h. 120.
Lubis,ZulKifli 2016 “ Psikologi Perkembangan” Bandung: Remaja Rosda Karya
Novitasari, Wahyu ,2016. “Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Ineraksi Sosial Anak usia 4-6 tahun” Surabaya:UNS
Muhammad Hasani Fahtani, dkk 2020”Hubungan penggunaan gadget dengan tingkat perkembangan anak pra sekolah di paud binatama desa sungai pinang kecamatan lingga timur kabupaten lingga”
Widiawati, 2014, Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Daya Kembang Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Anak Rausyan Fikr. Vol. 15 No.1 Maret 2019. ISSN. 1979-0074 e-ISSN. 9 772580 594187 │ 138 Anak. Jakarta: Universitas Budi Luhur
Kusuma. Yuliandi dan D. Ardhy Artanto, Internet untuk Anak Tercinta, (Jakarta: PT Gramedia Widiasa