ANALISIS MINAT BELAJAR FISIKA PESERTA DIDIK TERHADAP PEMBELAJARAN DARING

Main Article Content

Ana Dhiqfaini Sultan Nurfadilah Nurfadilah Andi Arie Andriani

Abstract

This simple experiment is entitled analysis of students' interest in learning physics towards online learning which aims to analyze students' learning interest in online learning in physics lessons. This type of research is a qualitative research with a case study approach. The research sample was 136 students of SMA Negeri 15 Wajo who were randomly selected from the seven classes X, XI and XII MIPA. The results showed that the lowest percentage of the indicator of interest in learning physics was the attention of students to learning physics online, while the highest percentage was the indicator of interest in learning, namely the involvement of students in learning physics online. Based on the results of the study, it can be concluded that the learning interest of students at the beginning of online physics learning can be categorized as good and has considerable involvement during learning, but over time, students' interest in learning physics online decreases due to boredom and boredom. begin to be felt by students

Article Details

How to Cite
[1]
A. Sultan, N. Nurfadilah, and A. Andriani, “ANALISIS MINAT BELAJAR FISIKA PESERTA DIDIK TERHADAP PEMBELAJARAN DARING”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 12, no. 2, pp. 311-316, May 2024.
Section
Artikel

References

Anwar, Nurul Hikmah, 2017. Efektivitas Media Pembelajaran EdmodoTerhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Fisika Kelas XI IPA SMA Tanete Rilau. UIN Alauddin Makassar, Makassar
Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi dan Motivasi Belajar-Mengajar. PT Raja Grafindo Persada, Jakarta
Arsyad, Azhar., 2011, Media Pembelajaran, Rajawali Pers, Jakarta.
As’ad, Salahudin. 2015. Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Teknik Audio Video Smk N 3 Mataram Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta
Djaali, H. 2006. Psikologi Pendidikan. Bumi aksara, Jakarta.
Djaali, H. 2008. Psikologi Pendidikan. Bumi aksara, Jakarta.
Djamar, Syaiful Bahri dan Azwan Zain, 2002. Strategi Belajar Mengajar. PT Rineka, Jakarta
Ernawati, 2018. Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Classroom terhadap Kualitas Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI Di MAN 1 Kota Tangerang Selatan. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta
Gie, The Liang. 1995. Cara Belajar yang Efisisien. Liberty, Yogyakarta.
Isman, M. 2016. Pembelajaran moda dalam jaringan (moda daring).
Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi Paikem Dari Behavioristik Sampai Kontruktivitas. Prestasi Pustaka Publisher, Jakarta
Meltzer, D. E. (2002). Addendum to: Relationship between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Gains in Physics: a possible. Hidden Variable" in Diagnostic Pretest Scores".[Online]. Tersedia: http://physicseducation. net/docs/addendum_on_normalited_gain. pdf Go to reference in article.
Mustofa, Maria Ulfa. 2020. Cultural Representation Of English Materials In EduMu 28 Application. Uin Sunan Ampel Surabaya, Surabaya
Nasution, noehi. 2004. Psikologi Belajar. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta
Pohan, Albert Efendi. 2020. Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. CV. Sarnu Untung, Purwodadi
Rahadi, Aristo. 2003. Media Pembelajaran. Departemen Pendidikan Nasional, Jakarta.
Rohman, M., & Amri, S. (2013). Strategi dan desain pengembangan sistem pembelajaran. Prestasi Pustakaraya, Jakarta
Safari, M. A. 2005. Penulisan butir soal berdasarkan penilaian berbasis kompetensi. APSI Pusat, Jakarta.
Safei, Muh. 2011. Media Pembelajaran. All Right Reserved, Makasar
Slameto, 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta, Jakarta
Slameto. 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta, Jakarta
Sobron, A. N., Bayu, B., Rani, R., & Meidawati, M. 2019. Pengaruh daring learning terhadap hasil belajar IPA siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).
Sudjana, Nana. 1989. Cara Belajar Siswa Aktif Dalam Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algesindo Bandung, Bandung
Sugiyono, 2018. Metode Penelitian Pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung
Sukardi. 2009. Evaluasi Pendidikan Prinsip & Operasionalnya. Bumi Aksara, Jakarta
Sumantri, Mulyani. 2000. Srategi Belajar Mengajar. CV Maulana, Bandung.
Suprihatiningsih,2016. Perspektif Manajemen Pembelajaran Keterampilan. Deepublish, Yogyakarta
Syaputra, Edy. 2020. Snowball Throwing Tingkat Minat dan Hasil Belajar. Haura Publishing, Sukabumi
Uno, Hamzah B., 2014. Model Pembelajaran-Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif Dan Efektif. Bumi Aksara, Jakarta
Uzer Muhammad, U. (2000). Menjadi Guru Profesional. REmaja Rosdakarya, Bandung.
Yeni, A. L. (2021). Implementasi Pembelajaran Daring Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Kelas IV SD IT Ar-Rahman Jati Agung Lampung Selatan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).