STUDENTS AND EDUCATORS PERSPECTIVE HADITS
Main Article Content
Abstract
This study aims to provide an overview of the nature of students and educators from the Hadith perspective. The writing method in this article uses literature study with a qualitative approach. The results of this study reveal several hadiths that talk about students, as contained in H.R Bukhari, No.69, H.R Ibnu Majah, No.220, H.R Bukhari, No.116, and H.R Abu Daud, No.4091. While the hadiths that discuss educators are contained in H.R At-Tirmidhi, No. 2609, and H.R Bukhari, No. 95. Of course the hadiths mentioned above are a small part of the hadiths that discuss students and educators. The conclusion in this study is that in essence every human being can be called a learner and can also be called an educator, depending on the situation and conditions. Efforts made by educators and students in the educational process aim to create students who are intellectually intelligent and have noble manners, morals, and morals as a whole.
Article Details
How to Cite
[1]
M. Polem, M. Maslani, and R. Wulandari, “STUDENTS AND EDUCATORS PERSPECTIVE HADITS”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 12, no. 1, pp. 46-54, Dec. 2023.
Section
Artikel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abdul Hamid, M. S. (2021). Ibadah membina insan berkualiti.
Abnisa, A. P. (2017). Konsep Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Asy-Syukriyyah, 18(1), 67–81.
Aminah, S. (2016). Membangun komunikasi efektif antara pendidik dengan peserta didik dalam perspektif islam. EDUKASI, 7(1).
Aziz, A. (2017). Komunikasi pendidik dan peserta didik dalam pendidikan islam. Jurnal Mediakita: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2).
Baskoro, A. (2017). Hadis-Hadis Rasulallah saw. Tentang Pendidik. Almufida: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2).
Darmalaksana, W. (2020). Cara menulis proposal penelitian. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 259–271.
Ilahi, R. (2020). Jalan Agar Ibadah Diterima. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(1), 14.
Lubis, L., & Asry, W. (2020). Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan. In Bumi Aksara.
Maghfiroh, L. (2019). Hakikat Pendidik dan Peserta Didik dalam Pendidikan Islam. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 21–36.
Mainuddin. (2017). KOMPETENSI GURU DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. AL-MUNAWWARAH: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 8
Miharja, S. (2017). Peserta Didik dalam Perspektif Hadits. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(1), 1–10.
Mukhlish, M. (2019). PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF HADITS RASULULLAH SAW. Jurnal Sains Riset, 9(1), 82–85.
Mustadi, A. (2006). Penanaman Nilai-Nilai Agama dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Luqman Al-Hakim Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 8(1).
Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 23–42.
Purnama, M. N. A. (2019). Implementasi Pendidikan Agama Islam yang Integratif (Antara Guru, Orang Tua, dan Masyarakat). QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 11(2), 141–156.
Rahman, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam-Tinjauan Epistemologi dan Isi-Materi. Jurnal Eksis, 8(1), 2053–2059.
Ramayulis, H. (2019). Filsafat Pendidikan Islam.
Ramli, E. (2016). PENDIDIK DAN PESERTA DIDIK DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 8(1), 41–55.
Saputra, M. I. (2015). Hakekat pendidik dan peserta didik dalam pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 231–251.
Siahaan, A., & Hidayah, N. (2014). Hadis-hadis tentang peserta didik. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–16.
Susanto, H. (2020). Profesi Keguruan. Banjarmasin: FKIP Universitas Lambung Mangkurat.
Tafsir, A. (2017). Filsafat Pendidikan Islam.
Zaini, M. H. A., & Saidah, N. (2021). KARAKTERISTIK PESERTA DIDIK DALAM HADIST NABI MUHAMMAD SAW. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 96–105.
Abnisa, A. P. (2017). Konsep Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Asy-Syukriyyah, 18(1), 67–81.
Aminah, S. (2016). Membangun komunikasi efektif antara pendidik dengan peserta didik dalam perspektif islam. EDUKASI, 7(1).
Aziz, A. (2017). Komunikasi pendidik dan peserta didik dalam pendidikan islam. Jurnal Mediakita: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2).
Baskoro, A. (2017). Hadis-Hadis Rasulallah saw. Tentang Pendidik. Almufida: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2).
Darmalaksana, W. (2020). Cara menulis proposal penelitian. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 259–271.
Ilahi, R. (2020). Jalan Agar Ibadah Diterima. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(1), 14.
Lubis, L., & Asry, W. (2020). Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan. In Bumi Aksara.
Maghfiroh, L. (2019). Hakikat Pendidik dan Peserta Didik dalam Pendidikan Islam. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 21–36.
Mainuddin. (2017). KOMPETENSI GURU DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. AL-MUNAWWARAH: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 8
Miharja, S. (2017). Peserta Didik dalam Perspektif Hadits. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(1), 1–10.
Mukhlish, M. (2019). PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF HADITS RASULULLAH SAW. Jurnal Sains Riset, 9(1), 82–85.
Mustadi, A. (2006). Penanaman Nilai-Nilai Agama dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Luqman Al-Hakim Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 8(1).
Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 23–42.
Purnama, M. N. A. (2019). Implementasi Pendidikan Agama Islam yang Integratif (Antara Guru, Orang Tua, dan Masyarakat). QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 11(2), 141–156.
Rahman, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam-Tinjauan Epistemologi dan Isi-Materi. Jurnal Eksis, 8(1), 2053–2059.
Ramayulis, H. (2019). Filsafat Pendidikan Islam.
Ramli, E. (2016). PENDIDIK DAN PESERTA DIDIK DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 8(1), 41–55.
Saputra, M. I. (2015). Hakekat pendidik dan peserta didik dalam pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 231–251.
Siahaan, A., & Hidayah, N. (2014). Hadis-hadis tentang peserta didik. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–16.
Susanto, H. (2020). Profesi Keguruan. Banjarmasin: FKIP Universitas Lambung Mangkurat.
Tafsir, A. (2017). Filsafat Pendidikan Islam.
Zaini, M. H. A., & Saidah, N. (2021). KARAKTERISTIK PESERTA DIDIK DALAM HADIST NABI MUHAMMAD SAW. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 96–105.