APPLICATION OF THE NUMBERED HEAD TOGETHER LEARNING MODEL TO STUDENT LEARNING OUTCOMES IN ACID BASE AND SALT MATERIALS IN CLASS VII SMP MIFTAHUL HUDA

Main Article Content

Nur Riska Safitri Rahmat Rasmawan Maria Ulfah Rachmat Sahputra Risya Sasri

Abstract

This study aims to determine differences in student learning outcomes before and after being taught using the NHT learning model on acids, bases and salts for class VII SMP Mifathul Huda. This type of research is experimental research with the subjects of all seventh grade students of Miftahul Huda Middle School for the 2022/2023 academic year, totaling 12 students. The research design used was the Pre-experimental design of the One Group Pretest-Postest Design. The assessment instrument used is in the form of written test questions consisting of pretest and posttest questions which will be used to collect data. Based on the statistical analysis of student learning outcomes data using the Shapiro-Wilk test and the t test (Paired Sample T-test) yielded a Sig (2-tailed) value of 0.000 (<0.05) it can be concluded that there are differences in student learning outcomes before and after using the model NHT learning on acid-base and salt material for class VII SMP Miftahul Huda.

Article Details

How to Cite
[1]
N. Safitri, R. Rasmawan, M. Ulfah, R. Sahputra, and R. Sasri, “APPLICATION OF THE NUMBERED HEAD TOGETHER LEARNING MODEL TO STUDENT LEARNING OUTCOMES IN ACID BASE AND SALT MATERIALS IN CLASS VII SMP MIFTAHUL HUDA”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 11, no. 3, pp. 67-72, Aug. 2023.
Section
Artikel

References

Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 173.
Chairunisa, T., & Djudin, T. (2015). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran NHT Pada Materi Gelombang di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(11).
Dewi, R. P., Iswari, R. S., Susanti, R., & Supriyanto, S. (2012). Penerapan model group investigation terhadap hasil belajar materi bahan kimia di SMP. Journal of Biology Education, 1(3).
ERNAWATI, E., HAIRIDA, H., & FADHILAH, R. (2014). Pengaruh Pendekatan Saintifik melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Periodik Unsur Kelas X SMA Negeri 1 Sungai Kakap. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self-Confidence Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa SMA di Bogor Timur. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2). https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2040
Harsono, B. (2009). Perbedaan Hasil Belajar antara Metode Ceramah Konvensional dengan Ceramah Berbantuan Media Animasi Pada Pembelajaran Kompetensi Perakitan dan Pemasangan Sistem REM. 9(2).
Kristian, A., Nurochmah, A., & Wahed, A. (t.t.). Penerapan Sistem Poin Pelanggaran Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMA Negeri 5 Tana Toraja.
Pramesti, G. (2015). Kupas tuntas data penelitian dengan SPSS 22. Elex Media Komputindo.
Putrayasa, I. B. (2005). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Inquiri dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas, Kreativitas, dan Logikalitas. Disertasi disajikan dalam Orasi Pengenalan Guru Besar Tetap Dalam Bidang Bahasa Indonesia pada Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni IKIP Negeri Singaraja.
Sarpianto, S., Enawaty, E., & Sarti, R. P. Pengaruh Metode Kooperatif Teknik NHT Terhadap Hasil Belajar dan Respon Siswa Pada Materi Konsep Mol. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(1).
Siregar, F. A. (2012). Pengaruh Model Kooperatif Tipe NHT Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 18 Medan. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 33–38. https://doi.org/10.22611/jpf.v1i1.3379
Slavin, R. E. (2013). Cooperative Learning and Student Achievement. Dalam R. E. Slavin (Ed.), School and Classroom Organization (0 ed., hlm. 129–158).Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203056950-5
Subekti, A., Enawaty, E., & Lestari, I. Pengaruh Model Kooperatif Tipe NHT Berbantuan Praktikum Terhadap Hasil Beajar Siswa Pada Materi Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(7).
Sugiarti, S., Djudin, T., & Arsyid, S. B. Pengaruh Model Kooperatif Tipe Nht Terhadap Hasil Belajar Materi Momentum Dan Impuls Di SMA (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).
Trianto. (2007). Model-model pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Usman, N. (2002). Konteks implementasi berbasis Kurikulum.
Walberg, H. J., & Greenberg, R. C. (1997). Using the Learning Environment Inventory. Educational Leadership, 54(8), 45-49.
Wijayati, N., Kusumawati, I., & Kushandayani, T. (2008). Penggunaan Model Pembelajaran Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia. 2(2).
Yanti, K. D., Parmiti, D. P., & Suwatra, I. I. W. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together (NHT) terhadap hasil belajar ipa. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1).
Yuliana, L. R., Susanti, R., & Bintari, S. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Ekskresi. Journal of Biology Education, 7(2), 209–215. https://doi.org/10.15294/jbe.v7i2.24265
Yusniati, Y. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Number Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa VI SD Negeri Babntar Jati 8 Kota Bogor Pada Materi Taksiran Keliling dan Luas Lingkaran. Journal of Social Studies, Arts and Humanities (JSSAH), 2(1), 019-024.