DEVELOPING POWERPOINT-BASED INTERACTIVE MULTIMEDIA FOR SOCIAL SCIENCES LEARNING ON EIGHT GRADES

Main Article Content

Agus Priya Aldiyaksa Yusawinur Barella Sri Buwono

Abstract

This study aimed to enhance social studies education for eighth graders through the development of an interactive multimedia tool based on PowerPoint. The Research and Development (R&D) method was utilized following the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation), although only the first three stages were completed in this study. The Analysis stage included identifying problems and needs as a guide for development. The Design stage involved creating flowcharts, storyboards, collecting necessary materials, and designing assessment instruments. The Development stage encompassed the creation of the interactive multimedia based on PowerPoint. A questionnaire, validated by media, material, and social studies experts, was used to evaluate the product. The experts rated the multimedia at 81.66%, 100%, and 92.94%, respectively, yielding an average rating of 91.53% and a decision of "Very feasible."

Article Details

How to Cite
[1]
A. Aldiyaksa, Y. Barella, and S. Buwono, “DEVELOPING POWERPOINT-BASED INTERACTIVE MULTIMEDIA FOR SOCIAL SCIENCES LEARNING ON EIGHT GRADES”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 11, no. 3, pp. 141-147, Aug. 2023.
Section
Artikel

References

Aldoobie, N. (2015). ADDIE Model. American International Journal of Contemporary Research, 5(6), 68–72.
Arfandi, & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 5(2), 124–132. https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/edupedia/article/view/1078
Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. EDUCARE Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 17(2), 90–97. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/247
Elpira, N., & Ghufron, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 94–104. https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i3.8155
Fatahullah, M. M. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 237–252. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/2190
Febriani, M. (2021). IPS Dalam Pendekatan Konstruktivisme (Studi Kasus Budaya Melayu Jambi). AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 07(01), 61–66. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/Aksara/article/view/196/185
Fikri, H., & Madona, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Samudra Biru.
Kumar, D. D. (2016). Neuroscience Basis of Context in Multimedia Enhanced Problem-Based STEM Learning. International Journal of Management Humanities and Social Sciences, 1(2), 2–8. http://theresearcherjournal.org/pdfs/01021220161.pdf
Mabruri, M., & Hamzah, H. (2020). Pemanfaatan Media Microsoft Power Point dalam Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab pada Era Digital. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 11–22. https://doi.org/10.36915/la.v1i1.2
Manurung, P. (2020). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1–12. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.33
Maryatun. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Program Microsoft Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Strategi Promosi Pemasaran Mahasiswa Semester 2 Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah Metro Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 1–13.
Munir. (2015). Multimedia Konsep & Aplikasi Dalam Pendidikan. ALFABETA.
Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2), 174–183. https://doi.org/10.35970/jinita.v2i2.291
Muthoharoh, M. (2019). Media PowerPoint Dalam Pembelajaran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 21–32.
Nursoviani, L. D., Sahal, Y. F. D., & Ambara, B. (2019). Penerapan Media Mind Mapping Tipe Network Tree untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Madrasah Ibtidaiyah. Bestari Jurnal Studi Pendidikan Islam, 16(2), 189–204. https://doi.org/10.36667/bestari.v16i2.405
Prayogi, R. D., & Estetika, R. (2019). Kecakapan Abad 21: Kompetensi Digital Pendidik Masa Depan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(2), 144–151. https://doi.org/10.23917/jmp.v14i2.9486
Rezeki, S., & Ishafit, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Sekolah Menengah Atas Kelas XI pada Pokok Bahasan Momentum. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 29. https://doi.org/10.21009/1.03104
Riduwan. (2018). Pengantar Statistika Sosial. ALFABETA.
Rubiyatno, R., & Suryadi, D. (2022). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan HasilBelajar Servis Bulutangkis di MTs Mujahidin Pontianak. Musamus Journal of Physical Education and Sport, 4(2), 140–149.
Subiyantoro, S., & Mulyani, S. (2017). Kegunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Edudikara, 2(2), 92–100.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. ALFABETA.
Umar. (2014). Media Pendidikan: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 131–144. https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.109