IMPLEMENTASI METODE COOPERATIVE TIPE JIGSAW DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR SISWA KELAS VII SMP

Main Article Content

Baiq Yuliatin Ihsani Dewi Permata Sari Lina Wahyuni Etta Atteta Rina Rahmatina Dita Nur Sakinah Yearham Marina Marina Muhammad Yusuf

Abstract

This research aims to find out how the Cooperative Jigsaw Type Method is implemented in improving the ability of VII Class Junior High School students to write procedural text. The  research subjects consisted of 32 students in class VII-F of SMP Negeri 10 Mataram for the academic year 2023-2024, with 18 male students and 14 female students. Problems arise due to students' low ability to write, so problems are found regarding writing ability so that sampling as research subjects is carried out with purposive sampling. This research was conducted using the Classroom Action Research (PTK) approach.The instruments used are tests and student worksheets. The research uses a score of 75 as the minimum completeness criterion. The research results showed that in the pre-cycle the completeness result was 56%, in the first cycle the result was 62% and in the second cycle it was 77%. It is hoped that the results of this research can be used as a reference by teachers in schools to apply the Cooperative Jigsaw Type Method in Improving the Ability to Write Procedure Texts for Grade VII Middle School.

Article Details

How to Cite
[1]
B. Ihsani, “IMPLEMENTASI METODE COOPERATIVE TIPE JIGSAW DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR SISWA KELAS VII SMP”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 12, no. 2, pp. 261-267, May 2024.
Section
Artikel

References

Arikunto. (2019). Instrumen Penelitian: Pengertian, Kriteria & Jenis (Penjelasan Lengkap). Gamal Thabroni.
Aulia, N. D., Fitriana, A. N., & Hajron, K. H. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Media Mind Mapping Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Ketangi. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar.
Fansury, A. H., & Januarty, R. (2017). Model Pembelajaran Picture and Picture Dengan Media Games Android Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosa Kata Siswa Kelas VII SMPN 35 Makassar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan.
Hastati, S. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Murid Kelas V SD Inpres Bertingkat Mamajang I Makassar. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i1.619
Hodijh, E. (2019). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA AKU ANAK SOLEH MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW. JPG: JURNAL PENELITIAN GURU FKIP UNIVERSITAS SUBANG.
Ndia, F. X., Mago, O. Y. T., & Bare, Y. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Koopertif Tipe Jigsaw Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas VII SMP. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi. https://doi.org/10.25134/quagga.v13i2.4011
Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Analisis Deskriptif Kualitatif. Quanta.
Nurmiati, N. (2022). Peningkatan Kompetensi Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VIII-2 Smp Negeri 1 Alla Kabupaten Enrekang. Jurnal Syntax Admiration. https://doi.org/10.46799/jsa.v3i5.430
Parmadi, E. W., Suharto, V. T., & Soleh, D. R. (2022). Pengaruh Penggunaan Kontekstual dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) terhadap Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas IV SDN Se-Gugus I Karanganyar Kabupaten Ngawi Tahun Ajaran 2021/2022. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner. https://doi.org/10.25273/wjpm.v1i1.11881
Pendidikan Bahasa, J., Faulin, A., Sulistyaningrum, S., Bahasa, J., Indonesia, S., Bahasa, F., & Seni, D. (2018). KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN MENGANALISIS STRUKTUR DAN KEBAHASAAN TEKS EKSPOSISI DENGAN MODEL GROUP INVESTIGATION DAN MODEL STUDENT TEAM ACHIEVMENT DIVISION (STAD) PADA SISWA KELAS X SMK. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.
Sari, M. (2013). Intrumen Penelitian. Metodelogi Penelitian.
Sugiono, P. D. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.pdf. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Sukenti, D. (2017). Hubungan Kecerdasan Linguistik dengan Kemampuan Berbahasa Peserta Didik Kelas X di SMA Negeri 15 Kota Pekanbaru. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(1).1527
Sulistyowati, S. N. (2015). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIVE TIPE JIGSAWUNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN SOFT SKILLS MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis. https://doi.org/10.26533/eksis.v10i1.55
Sutirta, E. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 6 Kediri dalam Menulis Puisi dengan Pengembangan Model Definisi. Jurnal Simki Pedagogia. https://doi.org/10.29407/jsp.v5i2.139
Zebua, T. (2022). Penerapan Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Ejaan dan Tanda Baca Dalam Menulis Pengalaman Pribadi. Educativo: Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.56