PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN LIVEWORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X SMAN BALUNG JEMBER PADA MATERI PELUANG

Main Article Content

Ahmad Aji Abdul Halim Fathani

Abstract

This research aims to determine whether the use of the Problem-Based Learning (PBL) model and Liveworksheet media can improve mathematics learning outcomes in class X.8 of SMAN Balung Jember. This research is classroom action research with research instruments namely interview sheets, observation sheets, and learning outcome measurement sheets. The data analysis technique used is quantitative data in the form of numbers and quantitative descriptive in the form of an explanation of the results of the numbers. Then it is explained in a comparative descriptive manner, namely comparing the test scores before the pre-cycle with the inter-cycle scores after the action was given. This research increased from pre-cycle, cycle I, cycle II, and cycle III, namely 64%. The results can be concluded that by using the PBL model for learning opportunities, the learning outcomes of class X.8 students at SMAN Balung Jember can be improved.

Article Details

How to Cite
[1]
A. Aji and A. H. Fathani, “PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN LIVEWORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X SMAN BALUNG JEMBER PADA MATERI PELUANG”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 12, no. 2, pp. 356-360, May 2024.
Section
Artikel

References

Apriza, B. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Matematika dengan Problem Based Learning. Jurnal Eksponen, 9. http://www.ainfo.inia.uy/digital/bitstream/item/7130/1/LUZARDO-BUIATRIA-2017.pdf
Ardianti, R., Sujarwanto, E., & Surahman, E. (2022). Problem-based Learning: Apa dan Bagaimana. Diffraction, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.37058/diffraction.v3i1.4416
Falaakh, I. F., Sujadi, I., & Pramesti, G. (2019). Penerapan model problem based learning (PBL) sebagai upaya meningkatkan keaktifan siswa dan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas VII A SMP Negeri 16 Surakarta. Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM) Solusi, III(1), 80–90.
Handayani, A. T. T., Trisniawati, & Rhosyida, N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Liveworksheets Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Wiro. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru.
Herawati, E. P., Gulo, F., & Hartono. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Interaktif Untuk Pembelajaran Konsep Mol di Kelas X SMA. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia, 3(2), 168–178.
Khikmiyah, F. (2021). Implementasi Web Live Worksheet Berbasis Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v6i1.1193
Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441
Lathifah, M. F., Hidayati, B. N., & Zulandri. (2021). Pengintegrasian Potensi Lokal Pada Mata Kuliah Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Rasa Hormat Mahasiswa terhadap Lingkungan. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 4(4), 0–5. https://doi.org/10.36312/jupe.v4i4.995
Nugraheni, H. R., & Sudarwati, N. (2021). Kontribusi Pendidikan dalam Pembangunan Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6, 1–11.
Puspitasari, I. A., Studi, P., Matematika, P., Mulawarman, U., Timur, K., & Scholar, G. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Matematika. Prosiding, 2, 75–92. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/psnpm/article/view/1248%0Ahttps://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/psnpm/article/download/1248/830
Saputri, R. I., Alzaber, & Ariawan, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Swasta Bina Siswa. AKSIOMATIK: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 7(2), 83–89. https://journal.uir.ac.id/index.php/AKS/article/view/2514
Sumadji, S. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. In Jurnal Inspirasi Pendidikan (Vol. 5, Issue 2). https://doi.org/10.21067/jip.v5i2.799
Wahyuni, S. (2019). Optimalisasi Penguasaan Materi Peluang Melalui Pendekatan Problem Based Learning dalam Optimization of Strengthening Opportunities Material Through Problem Based Learning. September, 171–176.
Wedyastuti, R. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Polinomial menggunakan Media Interaktif Live Worksheet. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 171–178. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.427
Yulia, S., Buyung, & Relawati. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Problem Based Learning pada Materi Bilangan di Kelas VII SMP Negeri 22 Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 61–70.