APLIKASI PENDUKUNG PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MASA COVID-19

  • Putri Prastanti Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Anggun Badu Kusuma Universitas Muhammadiyah Purwokerto

Abstract

This article discusses supporting applications for learning mathematics during the Covid-19 pandemic. The corona virus or Covid-19 is currently sweeping the world, including Indonesia, participating in influencing the world of education where the teaching and learning process is usually carried out face-to-face in classrooms due to the Covid-19 pandemic, the teaching and learning process must be done through distance learning (online ). Technology-based learning media that is commonly used are computers. To support computers, we need software in the form of applications. With the application, it is hoped that teachers and students will be more optimal in carrying out teaching and learning activities online. An important application to support mathematics learning is because mathematics is abstract and is often considered difficult by students. Some of these applications are Geogebra, Matlab, Wingeom, Microsoft Math 3.0 and Microsoft Math 4.0. This study aims to assist teachers and students in using applications that support mathematics learning.

References

Afifah, D. S. (2012). Interaksi Belajar Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Pegagogia, I(2), 145-151.

Akhmadan, W. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Materi Garis dan Sudut Menggunakan Macromedia Flash dan Moodle Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Gantang, 2(1), 27-40.

Akkaya A, Tatar E, Kagizmanli, T B . (2011). Using Dynamic Software in Teaching of the Symmetry in Analytic Geometry: The Case of Geogebra . Procedia Social and Behavioral Sciences, 15 2540–2544.

Ardinata I Dewa Gede Putra, dkk (2020). Pengembangan GeoGebra untuk Materi Transformasi Geometri Berorientasi Strategi IKRAR dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, Vol. 14 No 1, April 2020.


Auliya Risma Nurul, dkk (2020). Pemanfaatan Microsoft Mathematics 4.0 dalam Pengembangan Pembelajaran Matematika di SMA/SMK. Jurnal pengabdian kepada Masyarakat, Vol.11 No.1.

Budi Cahyono. 2013. Penggunaan Software Matrix Laboratory (MATLAB) dalam Pembelajaran Aljabar Linier. Jurnal Phenomenon, 1(1), 45-62.
Crismono, P. C. (2017). Pengaruh Outdoor Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, IV(2), 106-113.
Hartinah DS, S. d. (2013). Sikap Guru Taman Kanak-Kanak Terhadap Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 50-55.
Hasan Abdurahman dan Asep Ririh Riswaya. 2014. Aplikasi Pinjaman Pembayaran Secara Kredit Pada Bank Yudha Bhakti. Jurnal Computech & Bisnis, Vol. 8 No. 2.

Hendra Kartika. 2014. Pembelajaran Matematika Berbantuan Software Matlab sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Minat Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 2(1), 24-35.
Hohenwarter M, Hohenwarter J, Kreis Y, Lavicza Z . (2008). Teaching and calculus with free dynamic mathematics software Geogebra. 11th International Congres Mathematical Educatin. Mexico.

Intan, A. (2018). Proses Pembelajaran Digital dalam Era Revolusi Era 4.0. Direktur Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi.


Lia Anggreni (2020). Matlab R2018a Vs Geogebra Classic Terhadap Pembelajaran Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan, 978-623-94501-0-6.

Lina Handayani (2020). Keuntungan, Kendala dan Solusi Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 : Studi Ekploratif di SMPN 3 Bae Kudus. Journal Industrial Engineering & Management Research ( Jiemar), Vol. 1 No. 2.

M. Pratiwi and T. Septia. (2016). Efektifitas Modul Aplikasi Komputer Dengan Program Wingeom pada Materi Geometri. LEMMA, vol. III, no. 1, pp. 97–107.

Mugrfuah, R.(2011). Meningkatkan kompetensi guru melalui penguasaan teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Prodi Pengembangan Kurikulum. Universitas Pendidikan Indonesia. Sunan Kalijaga: Yogyakarta.

Nengrum Thityn Ayu, dkk (2021). Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Luring dan Daring dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan, Vol. 30 No.1.

Parhaini Andriani (2009). Penggunaan Microsoft Math 3.0 Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Penelitian.

Pakpahan Roida, Fitriani Y (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh DiTengah Pandemi Virus Corona Covid-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh, Vol 4 No. 2.

Putri, I. A., & Purwaningsi, B. E. 2020. Inovasi Pembelajaran Matematika (Grafik Fungsi) Dengan Geogebra Classic. In PROCEEDING.

Rudhito, M. A. (2008). Geometri dengan Wingeom. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Sahyar, 2016. Algoritma dan Pemrograman Menggunakan MATLAB (Matrix Laboratory). Jakarta : Kencana.

Suryacitra, G. E., Oktavia, R. (2018). Pemanfaatan Program Microsoft Mathematics untuk Meningkatkan Ketelitian Siswa Kelas XI dalam Menyelesaikan Soal Perkalian Dua Buah Matriks. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 647-653.

Syaharudin dan Abdila. 2018. 5 Software Sousi dan Simulasi Matematika. Yogyakarta : Deepublish.

Talmadge, A. (2002). Tech Talk “Wingeom: A No Cost Alternative for Computer Aided Geometry. University of New Orleans.

Umayah Y, Evendi H. (2018). Analisis Pemanfaatan Software Geogebra untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Mitra Pendidikan Online, Vol 2, No. 4, 446-455.
Published
2021-07-01
How to Cite
Prastanti, P., & Kusuma, A. (2021, July 1). APLIKASI PENDUKUNG PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MASA COVID-19. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 170-188. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i2.2693