ANALISIS GAYA BELAJAR SERTA PENGARUH TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SELAMA PANDEMI COVID-19

  • Kristin Pardede Fakultas Pendidikkan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Marzuki Ahmad Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Muhammad Syahril Harahap Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Pendidikan Tapanuli Selatan

Abstract

This study aims to find out the learning style of students an  the relationship of students learning style to the results of students' mathematics learning in the V neighborhood, losung village during the covid-19 pandemic. There are three types of learning styles that will be discussed in this study, namely auditorial visual and kinesthetic. The method used is qualitative method. Closed questionnaire, unstructured interviews, and documentation are used in data collection. Miles and Huberman tecniques are used in data collection,  include 1) data reduction, 2) data presentation, and 3) data verification. The result  showed that junior high school students in environment V in mathematics learning dominantly have a visual learning style with a total of 5 people (50%) with an average rating of 77.6. Auditorial learning style with a total of   people (20%)  with an average score of 70, while kinesthetic learning style with a total of   peopl  (30%) with an averag  rating of 56.6. During the covid-19 pandemic students with  visual learning  styles learn better than students with auditorial and kinesthetic learning styles.

References

Ahmad, M dan Nasution, D, P. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, III (2), 83-95.
Arikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Bire, A, L., Geradus, U., dan Bire, J. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Kependidikan, 44(2), 168-174.
Julianti, I, A, R. (2016). Analisis Karakteristik Gaya belajar siswa Dalam Pembelajaran IPS kelas V SDN di Kecamatan Godong Kabupaten Grobogan. Skripsi, Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Semarang.
Mar’ah, Annisatul. (2015). Gaya Belajar dan Faktor Pengaruhnya Terhadap Pencapaian Prestasi Belajar IPA Terpadu siswa Kelas VIII Mts Sultah Fatah Gaji Guntur Demak Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi, UIN Walisongo.
M, Chania, Y., Haviz, M., dan Sasmita, D. (2016). Hubungan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas X SMAN 2 Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Jurnal of Saintek, 8 (1), 77-84.
Simanungkalit, N, R., Elindra, R., dan Ardiana, N. (2020). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa di SMP_IT BUNAYYA Padangsidimpuan. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 3( 3), 59-66.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitaif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, B. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Teropong Pecahan di Kelas V Sekolah Dasar. Artikel Penelitian.
Sondak, S, H., Taroreh, R, N., dan Uhing, Y. (2019). Faktor-faktor Loyalitas Pegawai di Dinas Pendidikan Daerah Provinsi Sulawesi utara. Jurnal EMBA, 7(1), 671-680.
Wardoyo, C., Herdiani, A., Susilowati, N., dan Harahap, M, S. (2020). Profesionalism and Profesionalization Of Early Stage Teachers in Higher Education. Journal of Applied Research in Higher Education, 12 (5), 1175-1187.
Wassahua, S. (2016). Analisis Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Himpunan Siswa Kelas VII SMP negeri Karang Jaya Kecamatan Namlea Kabupaten Buru. Jurnal Matematika Dan Pembelajarannya, 2( 1), 84-103.
Yaumi, M dan Damopolii, M. (2014). Action Research teori, model dan Aplikasi. Jakarta: Kencana.
Published
2021-07-01
How to Cite
Pardede, K., Ahmad, M., & Harahap, M. (2021, July 1). ANALISIS GAYA BELAJAR SERTA PENGARUH TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SELAMA PANDEMI COVID-19. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 243-252. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i2.2526