ANALISIS KESULITAN GURU MATEMATIKA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI ANGKOLA JULU

  • Rapika Hafsyah Nasution Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Muhammad Syahril Harahap Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Nunik Ardiana Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Pendidikan Tapanuli Selatan

Abstract

The purpose of this study is to know the difficulties of mathematic teachers in learning online in Covid – 19 periodin AngkolaJulu. The approach of the research used qualitative descriptive with 3 mathematic teachers. Questionnaire and interview were used in collecting the data and triangulation was used in checking the data validity. Analysis of the data includes data reduction, data presentation, and taking conclusion. The result of the research shows the difficulties of mathematics teachers in using various media, conducting ask and answer,  overcome the students problem in mastering subject,  in giving comprehension subject,  applying the goal of learning, difficulties in operating the computer, awaken students’ motivation, difficulties to know students’ mastering of subject, difficulties in accessing internet, and difficulties in arranging the time.

 

 

References

Ahmad Susanto. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta :Kencana
Anugrah, Andiri. (2020) Hambatan, Solusi Dan Harapan : Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi COVID-19 Oleh Guru Sekolah Daasar. Jurnal pendidikan dan kebudayaan.Vol.10, No.3
Ariesca, Yuni, dkk. Analisis Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Berbasis Online Di SDN Se-Kecamatan Muluk.Jurnal progress pendidikan, vol. 2, No.1 Januari 2021.
Tanjung, Henni Paujia., Ardiana, Nunik., Lubis, Roslian., (2020). Efektivitas Model Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di SMK Swasta Teruna Padangsidimpuan.Jurnal MathEdu (Mathematis Education Jurnal). Vol.3 No. 3
Fauzi, azra, dkk .( 2019). Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.Jurnal Immilah Mandala Education. Vol. 6 No. 1
Harahap, Muhammad Syahril., & Rahmad, Fauzi., (2017) Modul Pembelajaran Matematika Berbasis WEB. Jurnal Education and development STKIP Tapanuli Selatan, Vol. No.5.
Iskandar Agung., . 2017. Kompetensi guru. Jakarta: pustaka.
Juliansyah Noor. 2016. Metodologi Penelitian. Jakarta : Kencana
Jayanti, Indriani., Arifin, Nurdin., & Nur, Dedi Rahman.,. (2020). Analisis Faktor Internal Dan Eksternal Kesulitan Belajar Matematika Di Sekolah Dasar.Jurnal Pendidikan Vol.1/Issue1
Kirom, askhabul. (20170. Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam.Vol. 3. No. 1
Lamote, Hasrin. (2017). Kesulitan –Kelusitan Guru Matematika Dalam Melaksanakan Pembelajaran Kurikulum 2013 Di Madrasah Aliyah DDI Labibia.Jurnal Al-Ta’dib. Vol. 10 No.1
Mirati, Luthfiana. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Topic Logika Pada Siswa SMK Muhammadiyah 3 Klaten Utara.Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 2. No. 1
Nana Syaodih Sukmadinata.2010. Metode Penelitian. Bandung : Remaja Rosdakaryaa
Pane, Aprida, And Muhammad Darwis Dasopang. (2017). Belajar dan Pembelajaran.Jurnal kajian ilmu-ilmu keislamanVol. 03. No.2
Puspitasari, Nimas.(2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan Masa Pandemi Covid 19 Pada Guru Sd Negeri Dukuhwaru 01. Jurnal Magistra. Vol. 11. No. 2
Rigianti, Hendry Aditia. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara.Jurnal Elementary School. Vol.7. No. 2
Rijali, Ahmad.(2018). Analisis Data Kualitatif.Jurnal Alhsdharah. Vol.17.No .33
Sae. D. B. And H.Sihotang.(2020). Analisis Hambatan Guru MIPA Dalam Pembelajarab Daring Di SMAS KR. Rantepao Di Masa Pandemi Covid 19.Jurnal Edumatsains, special Issue,1
Sugiyono.2016. Metode Penelitian.Bandung : Alpabeta.
Syaiful Bahri Djamarah. 2005. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Renaka Cipta
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian. Bandung : Alfabeta
Syaiful Bahri Djamarah. 2010. Guru & Anak Didik. Jakarta : Renaka Cipta
Syaiful Sagala. 2011. Kemampuan Propesional Guru dan Tenaga Kependidikan.Bandung : Alpabeta
Wibowo, Endro, And jailani. (2014). Analisis Kesulitan Guru Matematika SMP Dalam Pengembangan Propesi Di Kabupaten Wonososbo.Jurnal Riset Pendidikan Matematika, Vol. 1. No .2
Wuladari, Medita ayu, dkk.Analisis Pembelajaran Daring Pada Guru Sekolah Dasar Di Era CAOVID-19.Jurnal ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi. Vol.7, NO.2 November 2020.
Published
2021-07-01
How to Cite
Nasution, R., Harahap, M., & Ardiana, N. (2021, July 1). ANALISIS KESULITAN GURU MATEMATIKA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI ANGKOLA JULU. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 261-267. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i2.2551