PENTINGNYA KEMAMPUAN SELF-EFFICACY MATEMATIS SERTA BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN DARING MATEMATIKA

  • Siti Nur Afifah Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Anggun Badu Kusuma Universitas Muhammadiyah Purwokerto
Keywords: self-efficacy mathematics, critical thinking skills, online learning

Abstract

Self-efficacy mathematics is a person's belief in solving mathematical problems, and critical thinking is the ability to think constructively in finding solutions. This study examines the importance of critical thinking skills and mathematical self-efficacy in mathematics online learning. The method used in this research is the literature review method which is carried out by reviewing information from relevant books, articles or previous research. This research is motivated by learning during the pandemic, which requires students to study in their respective homes, which causes new challenges and decreases in several aspects. This aspect is related to mathematical self-efficacy and critical thinking skills.In conclusion, students who have mathematical self-efficacy can create their motivation and learning independence. It can improve the affective and psychological aspects of students. Then, students who have critical thinking skills will quickly analyze problems, design solutions, evaluate and conclude the results to increase their cognitive abilities. This research is essential to maximize students learning mathematics online.

References

Alifia, N. N., & Rakhmawati, I. A. (2018). Kajian kemampuan self-efficacy matematis siswa dalam pemecahan masalah. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 05(1), 44–54.
Anugrahana, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Kognitif Dan Kesulitan Belajar Matematika Konsep “Logika” Dengan Model Pembelajaran Daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(1), 37–46. https://doi.org/10.24246/j.js.2021.v11.i1.p37-46
Arifin, P., Trisna, B. N., & Atsnan, M. F. (2017). MENGEMBANGKAN SELF-EFFICACY MATEMATIKA MELALUI PEMBELAJARAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK PADA SISWA KELAS VII D SMP NEGERI 27 BANJARMASIN TAHUN PELAJARAN 2016-2017, 3(2), 93–104.
Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.110
Farib, P. M., Ikhsan, M., & Subianto, M. (2019). Proses berpikir kritis matematis siswa sekolah menengah pertama melalui discovery learning. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 99–117. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i1.21396
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID- 19 di SMP Muslimin Cililin, 05(01), 551–561.
Hadiprasetyo, K., Exacta, A. P., & Maharani, A. (2020). Matematika Dengan Pembelajaran Dalam Jaringan ( Daring ) Selama Masa Darurat Covid-19 Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Ngadirojo Tahun Ajaran 2019 / 2020. Jurnal Pendidikan, Sains, Sosial Dan Agama, VI, 6–12.
Hadi, S., & Novaliyosi. (2019). TIMSS Indonesia (Trends in International Mathematics and Science Study). Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi, 562–569.
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496-503.
Handayani, F. (2020). Membangun Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Literasi Digital Berbasis STEM pada Masa Pandemik Covid 19. CENDEKIAWAN, 2(2), 69-72.
Hartini, T., Misri, M. A., & Nursuprianah, I. (2018). Pemetaan Kemampuan Hots Siswa Berdasarkan Standar Pisa Dan Timss Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 7(1), 83–92. https://doi.org/10.24235/eduma.v7i1.2795
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286
Husna, K. (2020). PROSES PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 3 LANGSA DI TENGAH PANDEMI COVID-19. Pedagogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh, 7(2, Oktober), 144-155.
Indahsari, I. N., Situmorang, J. C., & Amelia, R. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dan self efficacy siswa MAN. Journal On Education, 01(02), 256–264.
Jatisunda, M. G. (2017). Hubungan self-efficacy siswa SMP dengan kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Theorems (The Original Research of Mathematics), 1(2), 24–30.
Kencanawaty, G., Febriyanti, C., & Irawan, A. (2020). Tantangan dan Strategi Pembelajaran Matematika di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB) Dampak dari Covid-19. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika.
Koto, M. J., & Priyanda, R. (2021). Analisis Kemampuan Critical Thinking Matematis Siswa dalam Penggunaan Perangkat Pembelajaran Berbasis Virtual Di SMA Negeri 3 Bangko Pusako, 2(1), 159–164.
Lusiana, D., & Setyaningsih, E. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Strategi Think Talk Write Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Dan Self Efficacy Siswa. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 4(2), 23. https://doi.org/10.30595/alphamath.v4i2.7358
Mahmudah, S. R. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Psikologis Siswa Terdampak Social Distancing Akibat Covid 19. Jurnal Al – Mau’izhoh, 2(2), 1–14.
Mulyana, A., Senajaya, A. J., & Ismunandar, D. (2021). INDIKATOR-INDIKATOR KECEMASAN BELAJAR MATEMATIKA DARING DI ERA PANDEMIK COVID-19 MENURUT PERSPEKTIF SISWA SMA KELAS X. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 14-22.
Noor, F., & Ranti, M. G. (2019). Hubungan antara kemampuan berpikir kritis dengan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP pada pembelajaran matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 75-82.
Nurazizah, S., & Nurjaman, A. (2018). Analisis Hubungan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 361. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p361-370
Nursyahidah, F., & Albab, I. U. (2017). Investigating student difficulties on integral calculus based on critical thinking aspects. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 211. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.15507
Prastyo, H. (2020). Kemampuan Matematika Siswa Indonesia Berdasarkan TIMSS. Jurnal Padegogik, 3(2), 111–117. Retrieved from https://doi.org/10.35974/jpd.v3i2.2367
Prasojo, B. H., & Ariyanti, N. (2017). KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA MANAJEMEN UMSIDA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA BISNIS. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, 7(2), 61-68.
Puspaningtyas, N. D. (2019). Berpikir Lateral Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika. Mathema Journal, 1(1), 24–30.
Rahayu, N., & Alyani, F. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau Dari Adversity Quotient. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 121-136.Riyanto, O. R., Waluya, S. B., & Mariani, S. (2019). Mathematics Critical Thinking Reviewed from Self-efficacy and Motivation of Learning in Arias Learning. Journal of Primary Education, 8(5), 243–250.
Sari, M. (2020). NATURAL SCIENCE : Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA , ISSN : 2715-470X ( Online ), 2477 – 6181 ( Cetak ) Penelitian Kepustakaan ( Library Research ) dalam Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.
Sari, T. T. (2020). Self-Efficacy dan Dukungan Keluarga Dalam Keberhasilan Belajar Dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 127–136. https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.346
Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing.
Suharna, H., & Abdullah, N. H. (2020). Kemampuan Berpikir 4C Matematika dalam Pembelajaran di Masa Covid-19 Terutama Di Era New Normal. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2).
Sulaiman, N. N., & Purwoko, B. (2021). HUBUNGAN ANTARA SELF EFFICACY DAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA SMA NEGERI 1 PURI MOJOKERTO SELAMA PANDEMI COVID-19. Jurnal BK UNESA, 12(2).
Suryaningsih, I., & Rahim, R. A. (2019). Efektivitas Pelatihan Efikasi Diri dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMA Insan Cendekia Syech Yusuf Kab. Gowa. Equals, 2(2), 85-91.
Thomson, S., Wernert, N., O’grady, E., & Rodrigues, S. (2017). Reporting Australia’s results. Retrieved from www.acer.edu.au
Tresnawati, T., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Sma. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2, 116–122. https://doi.org/10.23969/symmetry.v2i2.616
Ulfa, M. (2019). Strategi Preview , Question , Read , Reflect , Recite , Review (PQ4R) Pada Pemahaman Konsep Matematika. Mathema Journal, 1(1), 48–55.
Utami, Y. P., Alan, D., Cahyono, D., & Indonesia, U. T. (2020). Studi at Home : Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Proses Pemjbelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 20–26. Retrieved from http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/article/view/252/84
Wilfridus, Y., Tupen, S. N., & Mei, M. F. (2021). IDENTIFIKASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA DIMASA PANDEMI COVID-19 PADA SMP NEGERI SOKORIA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(1), 1-10.
Published
2021-07-01
How to Cite
Afifah, S., & Kusuma, A. (2021, July 1). PENTINGNYA KEMAMPUAN SELF-EFFICACY MATEMATIS SERTA BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN DARING MATEMATIKA. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 313-320. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i2.2642