ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN DARING DIMASA PANDEMI COVID 19

  • Roslian Lubis Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas MIPA Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Muhammad Syahril Harahap Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas MIPA Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Pia Paramita Tarihoran Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas MIPA Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
Keywords: mathematical communication ability, learning interest, Covid-19, learning online

Abstract

The aims of this study is to describe students’ mathematical communication ability in term of learning interest in learning online during the Covid-19. The approach of the research used qualitative descriptive with 11 students and 1 mathematics teacher at the eighth grade students as the subject of the research which taken by using purposive sampling technique. Questionnaire, test, and interview were used in collecting the data. The result of the research shows average of students’ mathematical communication ability 57.48 (average category) and average of students’ learning interest is 70.36 (good category). Furthermore, the result of the research shows students’ learning interest is high then students’ mathematical communication ability is high, students’ learning interest is average then students’ mathematical communication ability is average, students’ learning interest is low then students’ mathematical communication ability is low.

References

Achru, Andi. Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah. Vol. 3, No. 2. Hal 208.
Arikunto, Suharsimi. 2009. Manajemen Penelitian.Jakarta : Rineka Cipta.
Damis dan Muhajis. Analisis Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Pada Sekolah Dasar Negeri 3 Allangkuang Kecamatan Maritenggae Kabupaten Sindereng Rappang. Jurnal Idaarah. Vol. 2, No. 2. Hal 217.
Harahap, Rizky Aisyah dan Harahap, Syahril Muhammad. 2018. Efektivitas Penggunaan Construcctivism Approach Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Di Kelas XI SMA NEGERI 7 Padangsidimpuan.Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal. Vol. 1. No. 2. Hal 1-2.
Mustakim. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Journal Of Islamic Education. Vol. 2, No. 1. Hal 2- 4...
Raja, Andika. Ahmad, Marzuki dan Lubis, Roslian. 2020. Efektivitas Penggunaan Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Di Kelas X SMA Negeri Sibabangun. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal). Vol. 3, No. Hal 10- 15. Hal 9-10.
Ricardo, Meilani dan Intansari, Rini. 2017. Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Vol. 2, No. 2. Hal 190-195.
Senjayati, Eka. 2015. Penerapan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Smk Di Kota Cimahi.Jurnal Ilmiah STKIP Siliwangi Bandung. Vol. 9, No. 1. Hal 34-36
Silalahi, Ulber. 2012. Metode Penelitian Sosial. Bandung : Refika Aditama.
Siregar, Fuziah Nur. 2019. Nur Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pendekatan Matematika Realistik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol. 3, No. 1. Hal 85.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Manajemen. Bandung : Alfabeta, CV.
Sugiyono. 2014. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta, CV.
Tanjung, Wahyuni Eva. 2018.Efektivitas Model Pembelajaran Two Stay Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Di Kelas X IPA SMA Negeri 1 Kolang. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal. Vol. 1, No. 1. Hal 53-54.
Widayanti, Lusi Widodo. Peningkatan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas VII MTS Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia. Vol. 49, No. 17. Hal 34.
Wijayanto, Dwi Agus. Fajriah, Nurul Siti dan Anita, Wahyu Ika. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Materi Segitiga Dan Segi Empat. Jurnal Cendekia. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 2, No. 1. Hal 98.
Published
2021-11-01
How to Cite
Lubis, R., Harahap, M., & Tarihoran, P. (2021, November 1). ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN DARING DIMASA PANDEMI COVID 19. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(3), 464-471. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v4i3.2686