ANALISIS HASIL INTERPRETASI JAWABAN MATEMATIKA SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA

  • Nelpiani Simatupang Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Pendidikan MIPA Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Roslian Lubis Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Pendidikan MIPA Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Sinar Depi Harahap Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Pendidikan MIPA Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
Keywords: interpretasi jawaban matematika siswa, pembelajaran matematika

Abstract

           The aim of the research is to analyze the results of the interpretation of students' mathematical answers in mathematics learning in SMA Negeri 1 Andam Dewi. The approach of the research is descriptive qualitative. Subject of the research consist of 13 students. Observation, test, and interview were used in collecting the data and triangulation technique was used in analysis technique. The research of the research shows the average of the interpretation of students' mathematical answers in mathematics learning is 75.59 ( medium category). It’s concluded the interpretation of students' mathematical answers in mathematics learning in SMA Negeri 1 Andam Dewi include students able to find information or problems, compare the relevance of information or problems, analyze, check back and draw conclusions.

 

References

Harlen, W. 2006. Assessing For Learning Facilitator’s Guide, Workshop II: Assessing Process Skills. San Francisco: Exploratorium.

https://sepositif.com/pengertian-interpretasi-adalah-arti-tujuan-jenis-dan-contoh-interpretasi/

Depdiknas. 2006. Permendiknas No.22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan. Pendidikan dasar Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Fauzi Rahmad, Harahap Muhammad Syahril. 2017. Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Web. Jurnal Education and Development STKIP Tapanuli Selatan. Vol 4, No.5 Januari 2017.

Lisa. 2017. Interpretasi dan Analisis Hasil Jawaban Kemampuan Pemecahan Matematik Siswa kelas VII SMP Negeri 6 Lhlokseumawe pada Materi Bangun Datar. Jurnal of Islam Civilization and Thought. Vol.16, No.1 Tahun 2017.

Miles, M.B, Huberman, A.M, & Saldana, J. 2014. Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press.

Nasution, Ahmad Marzuki. 2018. Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Journal Gantang. Vol 3, No.2 Tahun 2018.

Rangkuti, Ahmad Nizar. 2014. Statistik untuk Penelitian Pendidikan. Bandung: Ciptapustaka Media.

Rangkuti, Ahmad Nizar. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, dan Penelitian Pengembangan. Bandung: Ciptapustaka Media.

Silalahi, Ulber. 2012. Metode Penelitian Sosial. Bandung: Refika Aditama.

Suharsimi, Arikunto. 2014. Prosedur penelitian. Cetakan 15. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kombinasi (Mixel Methodes). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Cetakan ke 25 Maret, Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2018. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Suherman, Eman. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sutarno. 2009. Teori Kognisi Jean Piaget. [Online]. Tersedia: http//www.psysicsmaster.orgfree.com (4 Januari 2014)

Utami, N. 2013. Perbandingan Penggunaan Model Pembelajaran Learning Cycle 7E dan Gruop Investigation (GI) Dalam Meningkatkan Kemampuan Interpretasi Siswa SMA pada Konsep Pencemaran. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Published
2022-07-04
How to Cite
Simatupang, N., Lubis, R., & Harahap, S. (2022, July 4). ANALISIS HASIL INTERPRETASI JAWABAN MATEMATIKA SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 104-110. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i2.2738