DESKRIPSI KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS DITINJAU DARI GAYA BELAJAR SISWA
Abstract
This research is a descriptive qualitative research that aims to describe students' mathematical conceptual understanding in terms of visual, auditory, and kinesthetic learning styles. The subjects of this study were 3 seventh grade students at MTS Guppi Rannaloe Kab. Gowa, each of which represents: visual, auditory, and kinesthetic learning styles. The data in this study were obtained using research instruments, namely (1) the researcher himself; (2) learning style questionnaire; (3) concept understanding ability test; and (4) interview guidelines. The data analysis technique used is qualitative data analysis techniques, including: (1) data condensation, (2) data presentation, and (3) drawing conclusions and verification. From the results of this study it can be concluded that; (1) students with visual learning styles are able to fulfill 2 indicators, namely giving examples and non-examples of concepts, and expressing concepts in various forms of mathematical representation; (2) students with auditory learning style do not meet any of the indicators; (3) students with kinesthetic learning styles are able to fulfill 2 indicators, namely giving examples and non-examples of concepts, and expressing concepts in the form of mathematical representations.
References
Deporter, dkk. (2015). Quantum Teaching. Bandung: Kaifa PT Mizan Pustaka.
Dimyati, Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Askara.
Hamalik, Oemar. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Herawati, O. D. P., Siroj, R. A., & Basir, M. D. (2010). Pengaruh pembelajaran problem posing terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas xi ipa sma negeri 6 palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 70-80.
Jihad, Haris. (2010). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Lia Dwi Riyani. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika materi konsep dasar himpunan dari kemampuan pemahaman konseptual matematis yang ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VIII E SMP N 1 Purwojati (https://scholar.google.co.id).
Marfu`ah, Z. (2016). Hubungan Gaya Belajar visual, Auditorial, Kinestik, dengan hasil belajar matematika. Surakarta. Skripsi tidak Diterbitkan.
Miles, Mattew, B, A. Michael Huberman dan Johnny Saldan
a. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook Edisi Ketiga. Sage Publications: Inc.
Santoso, Soegeng. (2000). Problematika Pendidikan dan Cara Pemecahannya. Jakarta: Kreasi Pena Gading.
Slameto. (2003). Belajar dan Fakto-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suntiko, M. Sobry. (2013). Belajar dan Pembelajaran: Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembalajaran yang Berhasil. Lombok: Holistica.
Suyono, Hariyanto, (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Usman, M.R. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Program Linear. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT) 7(2), 127-142.
Usman, M.R. (2019). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, dan Transfering (REACT). Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika 11 (2), 160-167.
Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs Untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: PPPPTK.