THE EFFECTIVENESS OF APPLICATION OF REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) LEARNING MODEL ON MATHEMATICS COMMUNICATION ABILITY OF PRIVATE SMP STUDENTS NEW ADVENT
Abstract
Abstract
This study aims to determine whether there is an effectiveness of applying RME learning model on the mathematical communication skills at the eighth grade students of SMP Swasta Advent Barus. The research used an experimental method by applying one group pretest posttest design. The sample of this study is taken by using total sampling technique, the eleventh grade students of SMP Swasta Advent Barus which includes 35 students. Observation and tests are used in collecting the data. Observation sheets show the applying of RME learning model has an average of 2.93 (good category) while students' mathematical communication skills before applying RME learning model has an average of 64.70 (enough category) and after applying RME learning has an average of 72.13 (good category). Furthermore, based on the calculation of the t-test (SPSS of version 2017) it shows the value of Sig. (2-tailed) is 0.000 < 0.005, classical completeness is 51.43% and the N-Gain value shows 0.27 (low category). It means, there is any effectiveness of appying RME learning model on students' mathematical communication skills in the low category at the eighth grade students of Barus Adventist Private Junior High School.
References
Ahmad, Marzuki dan Asmaidah Seri. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Membelajarkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP. Jurnal “Mosharafa”, Volume 6, Nomor 3, 373-384.
Ahmad, Marzuki dan Nasution, Dwi Putria. 2018. Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 7, Nomor 3. 389-400.
Ahmad, Marzuki, Nasution Dwi Putria. 2018. Analisis kualitatif kemampuan komunikasi matematis siswa yang diberi pembelajaran matematika realistik. Jurnal Gantang. Volume 3 Nomor 2. 56-60.
Ahmad, Marzuki. 2016. Aktivitas aktif siswa dalam pembelajaran matematika realistik. Jurnal Education and Development. Volume 2 Nomor 5. 45-51
Ahmad, Marzuki. 2017. Efektivitas Penerapan Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk Membelajarkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa SMP. Jurnal Education and Development. Volume 6 Nomor 4. 34-40.
Anwar, Arifin.2009. Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Ariani , Dessy Noor. 2017. Strategi Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SD/MI. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, Volume 3, Nomor 1. 96-107.
Arikunto. 2009. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Asnawati, S. 2017. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams- Gamestournaments. Euclid, Volume 3 Nomor 2; 23-37.
Dedy, Kuswanto. 2012. Statistik Untuk Pemula & Orang Awam. Jakarta: Laskar Aksara.
Djaali dan Pudji Muljono. 2008. Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Harahap, Muhammad Syahril, Lubis Roslian. 2018. Validitas dan Kepraktisan Soal Tipe Pisa Berkonteks Budaya Lokal. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. Volume 6 Nomor 2. 65-76
Harahap. Muhammad Syahril. 2018. Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dengan Penggunaan Bahan Ajar RME (Realistic Mathematic Education). Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. Vol.3 No.2. 112-123.
Hendroanto, Aan. Didactical Phenomenology Untuk Mengembangkan Aktivitas Pembelajaran Geometri Bidang Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia. Volume 1 Nomor 3. 828-833.
Hodiyanto, H. 2017. Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika dan Matematika Terapan, Volume 7 Nomor 1, 9-18.
Hulukati, Wenny. 2011. Pengembangan Model Bahan Belajar Mandiri Berbasis Andragogi Untuk Meningkatkan Kompetensi Pendidik Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUD NI - Vol. 6, No.2, 202-211.
Istarani. 2013. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Kurnia, R. D., Noer, S. H., & Coesamin, M. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, Volume 4 Nomor 7, 45-57.
Margono, S. 2009. Metodologi penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Moma, La. 2014. Peningkatan Self-Efficacy Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Generatif. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pattimura Cakrawala Pendidikan, Oktober 2014, No. 3. 29-45.
Muchtar, Ikah Siti Mudrikah. 2020. Penerapan Pendekatan RME untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SD. JPGSD, Volume. 5 No.II. 108-119.
Ningsih, Seri. 2014. Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. JPM IAIN Antasari. Vol. 01 No. 2. 73-94
Anita, Rahmatunisa. Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Melalui Perangkat Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 3 No. 2 2020, 55-59.
Rahmawati, F. 2013. Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA, Volume 1 Nomor 1, 69-82.
Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Shandy, M. 2016. Realistic Mathematics Education (RME) untuk meningkatkan hasil belajar siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol. 1, Nomor 1. 47-58
Sudijono Anas. 2011 Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Grafindo Persada.
Sumirat, Lusia Ari. 2014. Efektifitas Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Talk-Write (TTW) Terhadap Kemampuan Komunikasi Dan Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, Volume 1 Nomor 2, 21-29.
Umar, W. 2012. Membangun kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 1(1), 1-9.
Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zaini, A. 2017. Perbandingan Keefektifan Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Matematika Realistik Dan Konvensional Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (1), 1-20.