PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATEMATIKA DISKRIT BERBASIS DIGITAL QR-CODE UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA INSTITUT PENDIDIKAN TAPANULI SELATAN
Abstract
Abstract
This study aims to determine the validity, practicality, and effectiveness of QR-Code-based digital teaching materials at the South Tapanuli Education Institute. The type of research used is development research using a 4-D development model. the stages of this research are (1) define or define; (2) design or design; (3) develop or development; (4) dissiminate or spread. The trial was conducted on fourth semester students of IPTS mathematics education. The results of this study indicate: 1) the validity of the QR-Code digital-based teaching materials at the South Tapanuli Education Institute is valid. 2) the practicality of QR-Code-based digital teaching materials at the South Tapanuli Education Institute is practical to use. 3) the effectiveness of QR-Code-based digital teaching materials at the South Tapanuli Education Institute is effectively used. This can be seen from the student response questionnaire.
Keywords: development, QR-Code-based digital teaching materials
References
Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULLA. Jurnal ilmiah bahasa dan sastra. 1 (2): 69-88
Agus Dwi Kurniawan.” Pengembangn Buku Siswa Untuk Meningkatakan Proses Dan Hasil Belajar
Kompetensi Dasar Cornflake Cookies Pada Siswa Tunagrahita SMA-LB Negeri Gedangan, Sidoarjo.” E-Journal Boga 2 (2013): 6-17
Endah Wulantina.” Pengembangan Bahan Ajar Matematika Yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman
Tingkat Madrasah Tsanawiyah Kelas VII Pada Materi Garis Dan Sudut.” Jurnal Skripsi, Program Studi Pendidikan Matematika Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2013, 15
Dedpdiknas, (2007). Pedoman memilih menyusun bahan ajar dan teks mata pelajaran. Jakarta:
Depdiknas.
Harahap, Muhammad Syahril. 2017. Pengembanga bahan ajar geometri berbasis RME (realistic
mathematic education) di STKIP Tapanuli Selatan. jurnal education and development STKIP Tapanuli Selatan. 7(5).
Harahap, Muhammad Syahril. Observasi wawancara tentang matakuliah matematika diskrit. 28
Desember 2021.
Mutmainah, Rukayah, Indriayu, M. 2019. Efektivitas bahan ajar berbasis experiential learning dalam
matematika. jurnal internasional dan penelitian dalam penddikan ( IJERE) Jil. 8 (1): 57-63
Oktaviani, D. susiaty, UD. 2020. Pengembangan bahan ajar matematika diskrit dalam meningkatkan
kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa IKIP PGRI Pontianak. Susunan Artikel Pendidikan. 4 (3).
Praba kurnia dini kalinda.” Pengembangan modul pembelajaran fisika berbasis inkuiri terbimbing pada
materi suhu dan perubahannya.” Jurnal pendidikan fisika,t.t., 124-25.
Rizki, F. 2018. Pengembangan bahan ajar matematika berbantuan aplikasi Microsoft mathematics pada
siswa kelas XI. Skripsi. Universitas Islam Raden Intan Lampung.
Alfina, N. S., Harahap, M. S., & Elidra, R. (2021). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN FLIPPED CLASSROOM TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA DI SMA NEGERI 1 ANGKOLA BARAT. Jurnal MathEdu, 4(1), 97–106.
Harahap, M. S., & Lubis, R. (2018). Validitas Dan Kepraktisan Soal Tipe Pisa. Education and Development, 6(2), 14–17.
Nasution, S. W. R., & Harahap, M. S. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Digital Mata Kuliah Fisika Dasar Dalam Pembelajaran Berbasis E-Learning Di Institut Pendidikan …. Jurnal Education and …, 8(4), 1–6. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2032
Wardoyo, C., Herdiani, A., Susilowati, N., & Harahap, M. S. (2020). Professionalism and professionalization of early stage teachers in higher education. Journal of Applied Research in Higher Education. https://doi.org/10.1108/JARHE-04-2019-0100