Kajian Literatur Disposisi Matematis dengan Model PBL Berbantuan Software Materi Perbandingan SMP

  • Richa Aulya Pendidikan Matematika, Universitas Muria Kudus
  • Sischa Ilma Nafia
  • Savitri Wanabuliandari

Abstract

This study has the objective to analyze the literature review regarding the disposition mathematical model of Problem Based Learning (PBL) aided software-based instructional media is media Articulate Storyline on comparative material for learners junior high school (SMP). Disposition of mathematical ability is very important to be improved, it is done in an effort to minimize the low active learners junior high school. The method used in this study is a qualitative method approach literature review and study of literature. Reference this research comes from national journal articles within the last 5 years (2017-2022). From some reference data obtained, the results showed that of the 10 national journal articles obtained have as many as six articles that correspond systematically based on the topic title of this research. Application of PBL models and media software Articulate Storyline in secondary schools in mathematics learning process material is appropriate comparison to the upgrading of mathematical disposition that is used as a reference. Application of PBL models and media software Articulate Storyline in secondary schools in mathematics learning material comparisons can improve and develop mathematical disposition affective abilities possessed by every learner.

References

Aisyah, N. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Software Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JKPM : Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 01(02), 159–168.
Arwanto, Sunandar, A., & Sumaliyah. (2021). Analisis Pemahaman Matematis Terhadap Disposisi Matematis Melalui Soal Etnomatematika. Jurnal Integral, 12(1), 26–35.
Asbar, R. F., & Witarsa, R. (2020). Kajian Literatur Tentang Penerapan Pembelajaran Terpadu. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 225–236.
Febriyani, A., & Hakim, A. R. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. 2, 87–100.
Imayati, I. (2018). Peranan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Matematis dan Disposisi Matematis. Jurnal Mathematic Paedagogic, 3(1), 9-18.
Kusuma, D. C., & Amelia, R. (2018). Model Berbasis Masalah. 1(1), 45–52.
Lestari Eka Karunia & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. Karawang: PT Refika Aditama.
Maharani, A., Darhim, D., Sabandar, J., & Herman, T. (2018). Menumbuhkan Kemampuan Disposisi Matematis Melalui PBL-Team Teaching. JNPM: Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(2), 197-205.
Maisyarah, R., Syahputra, E., & Mulyono. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 1–14.
Mubarika, M. P., Firmansyah, E. (2020). Implementasi Dimensi Connectedness dalam Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Koneksi Matematis dan Disposisi Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 39–50.
Najmul, I., Cahya, E., & Nurjanah, N. (2018). Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Software Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Disposisi Matematis. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 213–219.
Nor Aulia Mukrimatin, Murtono, Savitri, Wanabuliandari. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 67–71.
Rianti Rahmalia, Hajidin, H., & BI. Ansari. (2020). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Disposisi Matematis Siswa SMP Melalui Model Problem Based Learning. Numeracy, 7(1), 137–149.
Rohman, A. A., Sholihah, N., Maslihah, S., & Matematis, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Disposisi Matematis Peserta Didik dan Gender Kelas VII. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 383–390.
Royyana Ulyl Albab, Savitri Wanabuliandari, S. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Aplikasi Gagung Duran Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. 10(3), 1767–1775.
Sari, Rika Kurnia., Harjono, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(1), 122–130.
Sari, J., & Sutirna, S. (2021). Analisis Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Karawang Barat. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 266–272.
Susilowati, R. D. W. I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika Dalam Pagelaran Wayang Kulit Pada Materi Perbandingan. Skripsi pada Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UMS: tidak diterbitkan.
Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya Terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis. 2(3), 399–408.
Published
2022-07-02
How to Cite
Aulya, R., Nafia, S., & Wanabuliandari, S. (2022, July 2). Kajian Literatur Disposisi Matematis dengan Model PBL Berbantuan Software Materi Perbandingan SMP. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 30-38. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i2.3918