VALIDITAS LEMBAR KERJA SISWA BERBASIS PEDULI DAN BERBUDAYA LINGKUNGAN HIDUP DI SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH

  • Izze Afkarina Universitas islam Zainul Hasan
  • Mamluatun Ni’mah Fakultas Tadris Umum, Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Wahyu Lestari Fakultas Tadris Umum, Universitas Islam Zainul Hasan Genggong

Abstract

This study aims to find out how the validity of learning tools in the form of student worksheets (LKS) based on caring and environmental culture in schools is oriented to problem solving and student curiosity. The research method used in this research is descriptive quantitative research that presents data from validators on the validity of LKS based on environmental care and culture in schools. The validator consists of two Mathematics Education experts. The instrument used is a validation sheet which shows that the worksheets meet the valid criteria for the very good category with an average validation score of 109. Based on the results of research and data analysis, it is concluded that the mathematics learning tools develop are categorized as very valid. However, it still needs to be tested practicality and effectiveness.

References

Bahrudin, M. D. F. (2017). Pelaksanaan Program Adiwiyata Dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Pendidikan Geografi, 17(1), 25–27.
Febriandi, R. F., Susanta, A. S., & Wasidi, W. W. (2019). Validitas Lks Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Outdoor Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 148–158. https://doi.org/10.33369/dikdas.v2i2.10612
Gitriani, R., Aisah, S., Hendriana, H., & Herdiman, I. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Lingkaran Untuk Siswa SMP. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 40–48. https://doi.org/10.15642/jrpm.2018.3.1.40-48
Hadinurdina, H., & Kurniati, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Problem Solving untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Tsanawiyah. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(3), 189. https://doi.org/10.24014/juring.v1i3.5398
Indahsari, A. T., & Fitrianna, A. Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X Dalam Menyelesaikan Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(2), 77. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i2.p77-86
Kemendikbud. (2019). Hasil PISA Indonesia 2018: Akses Makin Meluas, Saatnya Tingkatkan Kualitas.
Maimunah Siregar, S., Ahmad, M., Hastini Nasution, F., Fitrhriyah Nasution, N., Kunci, K., Pemecahan Masalah, K., & Pythagoras, M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Penerapan Teorema Pythagoras. Mathematic Education Journal)MathEdu, 4(1), 71–79. http://journal.ipts.ac.id/index.php/
Nuryadi, N., & Khuzaini, N. (2017). Keefektifan Media Matematika Virtual Berbasis Teams Game Tournament Ditinjau Dari Cognitive Load Theory. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 57–68. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.370
Pranata, D. P., Frima, A., & Egok, A. S. (2021). Pengembangan LKS Matematika Berbasis Problem Based Learning pada Materi Bangun Datar Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2284–2301.
Putra, A., & Syarifuddin, H. (2018). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Penemuan Terbimbing dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Penalaran Matematis. 1(November), 56–62.
Putri, A. (2019). Implementasi Program Adiwiyata Dalam Rangka Menciptakan Sekolah Peduli dan Berbudaya Lingkungan. 6(1), 37–47.
Raharja, S., Wibhawa, M. R., & Lukas, S. (2018). Mengukur Rasa Ingin Tahu Siswa [Measuring Students Curiosity]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(2), 151. https://doi.org/10.19166/PJI.V14I2.832
Sa’diah, H., Karim, K., & Suryaningsih, Y. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Kearifan Lokal untuk Pembelajaran Matematika SMP. Journal of Mathematics Science and Computer Education, 1(2), 54. https://doi.org/10.20527/jmscedu.v1i2.4097
Septikasari, R., & Frasandy, R. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 Dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al Awlad, VIII, 107–117.
Susanto, H. A. (2015). Pemahaman Pemecahan Masalah Berdasar Gaya Kognitif. Deepublish.
Widoyoko, S. E. P. (2009). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Published
2022-07-02
How to Cite
Afkarina, I., Ni’mah, M., & Lestari, W. (2022, July 2). VALIDITAS LEMBAR KERJA SISWA BERBASIS PEDULI DAN BERBUDAYA LINGKUNGAN HIDUP DI SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 1-4. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i2.4033