ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SMK 3 AL-WASHLIYAH MEDAN PADA MATERI STATISTIKA

  • Chintya Dea Aurelya Nasution Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah Medan
  • Della Puspita Sari Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Siti Aisyah Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Ramadhani . Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

Abstract

The research aims to determine the level of mathematical representation ability of SMK students in statistics material. Through this research will be analyzed the level of students' mathematical representation abilities which are grouped into high, medium and low, as well as students' mistakes in solving problems on statistics material which focuses on the mean, median and mode. The research subjects were 3 class XII students, all of whom consisted of female students. Research includes qualitative research. Data collection techniques using tests and interviews. The results showed that the representational abilities of SMK students were moderate at 62%. Student errors included (1) students were not careful in completing calculations properly (2) students chose sentences in solving illogical questions and preferred to use equations. (3) Student answers written by students are not clearly visible..

References

Cahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika yang Menggunakan Pendekatan PMRI Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika adalah Realistic Matematic Education Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 227–238.
Goldin, G. A. (2020). Mathematical representations. Encyclopedia of Mathematics Education, 566–572.
Junika, N., Izzati, N., & Tambunan, R. (2020). Pengembangan Soal Statistika Model PISA untuk Melatih Kemampuan Literasi Statistika Siswa Program for International Student. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 499–510. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa%0ANCTM.
Kusuma, U. I., Retnawati, H., Emanuel, E. P. L., Kirana, A., Chamidah, A., Cintamulya, I., & Rahayu, P. (2019). What are the difficulties in statistics and probability ? https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/7/077092
Latifah, T., Afriansyah, E. A., Barat, J., & Barat, J. (2021). Kesulitan dalam kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. 3(2), 134–150.
Maria, F., Asikin, M., & Karomah, N. (2019). Membangun Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa dengan Pembelajaran PjBL terintegrasi Pendekatan STEM. 2006.
No Tit.צכןle. (n.d.). https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results
NTCM. (2020). Principles and Standarts for School Mathematic. Reston: NCTM.
Nur, M. S., Prihatiningtyas, N. C., & Rosmaiyadi, R. (2020). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Model Learning Cycle 7E dan Problem Based Learning pada Materi Statistika. Variabel, 3(1), 26. https://doi.org/10.26737/var.v3i1.1317
Nurmala, S. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa. 468–475.
Puspandari, I., Praja, E. S., & Muhtarulloh, F. (2019). Pengembangan Bahan Ajar dengan Pendekatan Induktif untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 307–318. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.460
Retnodari, W., Elbas, W. F., & Matematika, M. T. (2020). Scaffolding dalam pembelajaran matematika. 1(2009), 19–27.
Ristiani, A., & Maryati, I. (2022). Kemampuan representasi matematis dan self-esteem siswa pada materi statistika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 37–46. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i1.1914
Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33. https://doi.org/10.18592/jpm.v1i2.49
Sanjaya, I. I., Maharani, H. R., Basir, M. A., Matematika, P., Islam, U., & Agung, S. (2018). Representasi adalah bentuk interpretasi pemikiran siswa terhadap suatu masalah , yang digunakan sebagai alat bantu untuk menemukan solusi dari masalah tersebut . Bentuk interpretasi siswa dapat berupa kata-kata atau verbal , tulisan , gambar , tabel , gra. 2, 60–72.
Silviani, E., Mardiani, D., & Sofyan, D. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 483–492. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i3.1011
Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. 2, 335–344.
Sukmawati, R., & yenni. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Mahasiswa Berdasarkan Motivasi Belajar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 251–262. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Tri Ribkyansyah, F., Yenni, Y., & Nopitasari, D. (2018). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Smp Pada Pokok Bahasan Statistika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 149. https://doi.org/10.31000/prima.v2i2.711
Published
2023-02-28
How to Cite
Aurelya Nasution, C., Puspita Sari, D., Aisyah, S., & ., R. (2023, February 28). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SMK 3 AL-WASHLIYAH MEDAN PADA MATERI STATISTIKA. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 6(1), 1-5. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v6i1.4754