ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA SEBELUM DAN SESUDAH MENGGUNAKAN PENDEKATAKAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) PADA KELAS VII SMP NEGERI 2 PADANGSIDIMPUAN

  • Astri Yovita Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Roslian Lubis Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
  • Marzuki Ahmad Institut Pendidikan Tapanuli Selatan

Abstract

This study aims to know the mathematical reasoning abilities of the seventh grade students of SMP Negeri 2 Padangsidimpuan before and after applying the Realistic Mathematics Education (RME) approach. The research used combination method by applying concurrent embedded design. Data collection techniques used interviews, tests, and observations. The collected data were analyzed in two stages, namely descriptive analysis and inferential analysis. The observation result shows that the RME approach has an average of 87.5 (high category). Students' mathematical reasoning abilities before applying the RME approach had an average of 26.4 (low category) where students on average mastered two indicators, namely (1) making conjectures, (2) doing mathematical manipulation and after applying the RME approach had an average of 56.2 ( medium category) in which the average student masters 2-3 indicators, namely (1) making conjectures, (2) doing mathematical manipulation, and (3) compiling evidence, giving reasons/evidence for the correctness of the solution. Furthermore, based on N-Gain calculations, it shows a value of 0.48 (medium category). This means that the Realistic Mathematics Education approach (RME) can be used to improve the mathematical reasoning abilities of seventh grade students of SMP Negeri 2 Padangsidimpuan.

References

Ahmad, M., Rohani., Siregar, A. U., Sabri. 2022. Pendidikan Matematika Realistik Untuk Membelajarkan Kreativitas dan Komunikasi Matematika. Pekalongan: PT. Nasya Expanding Management.
Fajriyah, L., Nugraha, Y., Akbar, P., Bernard, M. 2019. Pengaruh Kemandirian Belajar Siswa SMP Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis. Journal On Education. Vol. 1. No. 2. Hal. 289.
Farell, G., Ambiyar., Simatupang, W., Giatman, M., Syahril. 2021. Analisis Efektivitas Pembelajaran Daring pada SMK dengan Metode Asynchronous dan Synchronous. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 3. No. 4. Hal. 1187-1188.
Harahap, N., Siregar, E. Y., Harahap, S. D. 2020. Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal Mathedu. Vol. 3. No.1. Hal. 71.
Jannah, R., Zubainur, C. M., Syahjuzar. 2020. Kemampuan Siswa dalam Mengajukan Dugaan dan Melakukan Manipulasi Matematika Melalui Model Discovery Learning di Sekolah Menengah Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika. Vol. 5. No. 1. Hal. 71.
Lesmana, E. 2018. Efektivitas Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa di SMP Negeri 3 Angkola Selatan. Jurnal Mathedu. Vol. 1. No. 2. Hal. 37-38.
Lestari, I., Prahmana, R. C. A., Wiyanti, W. 2016. Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar. Vol. 1. No. 2. Hal 46.
Nababan, S. A. 2020. Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Melalui Model Problem Based Learning. Genta Mulia. Vol. 10. No. 1. Hal. 7.
Putri, F. M. 2013. Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. Edumatika. Vol. 3. No.1. Hal. 20.
Setiawan, Y. E. 2020. Analisis Kemampuan Siswa dalam Pembuktian Kesebangunan Dua Segitiga. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Vol. 8. No. 1. Hal. 24.
Sihombing, C. E., Lubis, R., Ardiana, N. 2021. Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Selama Pandemi Covid-19 Ditinjau dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Mathedu. Vol. 4. No. 2. Hal. 287.
Sipahutar, M. L. 2019. Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Auditory Intelectually Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa di SMP Negeri 2 Padangsidimpuan. Jurnal Mathedu. Vol. 2. No. 3. Hal. 33.
Siregar, H. S., Harahap, M. S. 2019. Efektivitas Kemampuan Representasi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di SMA Negeri 1 Angkola Timur. Jurnal Mathedu. Vol. 2. No. 1. Hal. 9.
Sofyana, U. M., Kusuma, A. B. 2018. Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Menggunakan Pembelajaran Generative Pada Kelas VII SMP Muhammadiyah Kaliwiro. Jurnal Penelitian Didaktik Matematika. Vol. 2. No. 2.
Sugiyono. 2014. Metode Penetilian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Wibowo, A. 2017. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. Vol. 4. No. 1. Hal.
Published
2023-07-06
How to Cite
Yovita, A., Lubis, R., & Ahmad, M. (2023, July 6). ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA SEBELUM DAN SESUDAH MENGGUNAKAN PENDEKATAKAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) PADA KELAS VII SMP NEGERI 2 PADANGSIDIMPUAN. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 6(2), 22-29. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v6i2.5014