EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN METODE GUIDED NOTE TAKING DENGAN SETTING KOOPERATIF

  • Muhammad Rizal Usman Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Indrayani Indrayani Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Husniati Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Kristiawati Kristiawati Universitas Muhammadiyah Makassar

Abstract

This type of research is a pre-experimental study involving one class as an experimental class that aims to determine the effectiveness of applying the method Guided Note Takingi n a cooperative setting. This study refers to the criteria of learning effectiveness, namely: (1) Mathematics learning outcomes, (2) student activities and (3) student responses. The research design used is Desain One Group Pretest Posttest. The experimental sample was students of class VIII SMP Negeri 5 Enrekang. Data collection techniques used were learning achievement tests, student activity observation sheets and student response questionnaires. The results of the research show that learning mathematics through the application of the methodGuided Note Making with arrangement Effective cooperative seen from the results of learning mathematics students are in the high category with an average value of 87.71. For student activity on learning mathematics through the application of the methodGuided Note Makingwitharrangementeffective cooperative, the average frequency of student activity is 79.76% which is in the active criteria. Meanwhile, the student responses were classified as positive, the average percentage was 76.21. Thus method Guided Note Making with an effective cooperative setting applied in learning mathematics in class VIII students of SMP Negeri 5 Enrekang.

References

Amir, A. 2015. Pengaruh metode guided note taking terhadap prestasi belajar matematika. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan dan Sains, 3(2), 12-25.
Hasanah, N., & Ramayani, N. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Guided Note Taking Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fiqih Siswa Di Kelas VIII MTS Miftahul Ula Pematang Cengal. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(3), 99-109. https://doi.org/10.55606/jpbb.v1i3.1015
Herawati, E. L. 2022. Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP S. Islamiyah Hessa Air Genting Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 117-125. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v3i2.7092
HS, E. F. 2014. Komparasi Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match dan Pengajaran Langsung dengan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Matematika Materi Lingkaran Pada Siswa Kelas VIII SMP Ummul Mukminin Makassar. Universitas Negeri Makassar.
HS, E. F., Satriawati, S., Salemuddin, M. R., & Abustang, P. B. 2021. Peningkatan Motivasi Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Guided Note Taking pada Kelas III SD. JTMT: Journal Tadris Matematika, 2(1), 34-40. https://doi.org/10.47435/jtmt.v2i1.639
Lihu, M. A., Zulfikar, R. N., & Yusuf, S. M. 2021. PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 2(1), 50-58. https://doi.org/10.59098/mega.v2i1.266
Nur Afni, N. 2018. PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MELALUI METODE GUIDE NOTE TAKING PADA SISWA KELAS VIIC SMP NEGERI 7 PALOPO (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Palopo).
Rohimah, I. 2013. PENGARUH PEMAHAMAN KONSEP GEOMETRI TERHADAP KEMAMPUAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOALBIDANG DATAR (Studi Kasus KelasVII di SMP Negeri 1 Cidahu Kabupaten Kuningan) (Doctoral dissertation, IAIN Syekh Nurjati Cirebon).
Rusdiana, Jepfri. 2013. Eksperimentasi Pembelajaran Matematika Dengan Metode GNT (Guided Note Taking) Pada Siswa Kelas V SD Negeri Se- Gugus Gajah Mada Kecamatan Kepil Wonosobo. Purworejo: Skipsi Universitas Muhammadiyah Purworejo.
Sero, M. A., Merdja, J., & Aje, A. U. 2020. PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN GUIDE NOTE TAKING (GNT) UNTUK MATERI SPLDV PADA KELAS VIII SMP. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 101-110. https://doi.org/10.37478/jupika.v3i2.681
Siberman., M. L. 2014. Active Learning; 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Nuansa Cendekia.
Sulistyaningrum, D. E. 2021. Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Guided Note Taking (GNT) dengan Mengoptimalkan Penggunaan Torso terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 1-12.
Suprijono, Agus. 2014. Cooperatif Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suprijono, A, 2015. Cooperative Learning. Pustaka Pelajar.
Zulmaulida, R., Saputra, E., Munir, M., Zanthy, L. S., Wahnyuni, M., Irham, M., & Akmal, N. 2021. Problematika Pembelajaran Matematika. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Published
2023-07-06
How to Cite
Usman, M., Indrayani, I., Husniati, A., & Kristiawati, K. (2023, July 6). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN METODE GUIDED NOTE TAKING DENGAN SETTING KOOPERATIF. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 6(2), 155-163. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v6i2.5320