Efektivitas Penggunaan Media GeoGebra pada Pembelajaran Matematika Materi Grafik Fungsi Kuadrat

  • Muhammad Rizal Usman Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Sri Satriani Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Muhaiminah Ibrahim Universitas Muhammadiyah Makassar

Abstract

The research aims to determine the effectiveness of using GeoGebra media on mathematical learning of quadratic functions graph material. This type of research is a pre-experimental study with a one group pretest-posttest design. The sample in this study was class X students at SMK Muhammadiyah 4 Tallo, totaling 17 students. The research instruments used were learning achievement tests, student activity observation sheets and learning implementation, and student response questionnaires. Data analysis in this study is descriptive analysis and inferential analysis. The results of this study indicate that GeoGebra media is effectively used on mathematical learning of quadratic functions graph material with an average score of 85.17 for student learning outcomes. Student learning outcomes complete classically with a percentage of 82.35%. The student's normalized gain is in the high category with a value of 0.81. The average percentage of student activity was 84.43% and the response with a percentage of 96.83% of students gave a positive response.

References

Akhirni, A., & Mahmudi, A. (2015). Pengaruh Pemanfaatan Cabri 3D dan GeoGebra pada Pembelajaran Geometri Ditinjau dari Hasil Belajar dan Motivasi. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 3(2), 91–100. https://doi.org/10.21831/JPMS.V6I2.10922

Arbain, N., & Shukor, N. A. (2015). The Effects of GeoGebra on Students Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 208–214. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2015.01.356

Faizah, H., & Astutik, E. P. (2017). Efektivitas Lembar Kerja Siswa (lks) Berbantuan Software GeoGebra Pada Materi Program Linier. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 103–110. https://doi.org/10.24853/fbc.3.2.103-110

Fitriani, F., Maifa, T. S., & Bete, H. (2019). Pemanfaatan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(4), 2614–7947. https://doi.org/10.29303/JPPM.V2I4.1507

Hadi, Suharto. 2018. Pendidikan Matematika Realistik: Teori, Pengembangan, dan Implementasinya. Depok. PT Rajagrafindo Persada

Hamidah, N., Nur Afidah, I., Wahyu Setyowati, L., Sutini, & Junaedi. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran GeoGebra Pada Materi Fungsi Kuadrat Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 15–24. https://doi.org/10.37303/JELMAR.V1I1.2

Handayani, L. (2021). Pemanfaatan Software GeoGebra Melalui Plikasi Android Pada Materi Persamaan Kuadrat. Science : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 164–169. https://doi.org/10.51878/SCIENCE.V1I2.419

Harefa, D., & Laia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa | Harefa | Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.2.327-338.2021

Hasiru, D., Badu, S. Q., & Uno, H. B. (2021). Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–69. https://doi.org/10.34312/JMATHEDU.V2I2.10587

Irianto, M., & Nur, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Aplikasi Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Magistra: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 001-009. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i1.1102

Jeheman, A. A., Gunur, B., & Jelatu, S. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 191–202. https://doi.org/10.31980/MOSHARAFA.V8I2.454

Latri, Juhari, A., Prima Findiga Hermuttaqien, B., & Hartoto. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Geogebra dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 10(2), 169–179. https://doi.org/10.21067/JIP.V10I2.5106

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186. https://doi.org/10.24042/AJPM.V8I2.2014

Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan GeoGebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 48–64. https://doi.org/10.31004/CENDEKIA.V5I1.430

Priatna, Nanang & Arsani, Muhammad. 2019. Media Pembelajaran Matematika Dengan GeoGebra. Bandung. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Rhilmanidar, R., Ramli, M., & Ansari, B. I. (2020). Efektivitas Modul Pembelajaran Berbantuan Software GeoGebra pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Didaktik Matematika, 7(2), 142–155. https://doi.org/10.24815/jdm.v7i2.17915

Supianti, I. I. (2018). Pemanfataan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pembelajaran Matematika. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 4(1), 63–70. https://doi.org/10.30653/003.201841.44

Supriadi, N. (2015). Pembelajaran Geometri Berbasis Geogebra Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Madrasah Tsanawiyah (Mts). Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 99–110. https://doi.org/10.24042/AJPM.V6I2.20
Published
2023-11-06
How to Cite
Usman, M., Satriani, S., & Ibrahim, M. (2023, November 6). Efektivitas Penggunaan Media GeoGebra pada Pembelajaran Matematika Materi Grafik Fungsi Kuadrat. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 6(3), 27-33. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v6i3.5490