META ANALISIS : ANALISIS KESULITAN MATEMATIS MAHASISWA PADA PERSAMAAN DIFERENSIAL

  • Dwi Novita Sari Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Siska Erika Dewi Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Siti Khadijah Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Alya Fahira Berutu Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Sarah Nabillah Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
Keywords: indonesia

Abstract

The research conducted uses the Meta analysis method by reviewing several articles in journals, articles in research journals are deliberately selected based on their relevance to the research topic and can be accessed online through Google Scholar. This study aims to determine the difficulties of mathematics students in differential equations difficulties faced by students, this problem has previously been researched based on previous studies. Meta analysis is a study in the form of research on similar problems. Previous researchers researched using. Data collection techniques are interviews documentation and tests. The unit of analysis in this study is in the form of data information, namely written documents about student mathematical difficulties in differential equations, In this research analysis used qualitative descriptive qualitative analysis data analysis. The results showed that with the research on students' mathematical difficulties in differential equations can find out what factors cause the problem. By knowing what factors can cause learning difficulties so that the problem can be handled so that it can produce good learning outcomes.

References

Apriandi, D., & Krisdiana, I. (2016). Analisis kesulitan mahasiswa dalam memahami materi integral lipat dua pada koordinat polar mata kuliah kalkulus lanjut. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 123-134.
Asyhar, B., & Asmarani, D. (2016). Mengatasi Kesulitan Mahasiswa Tentang Materi Persamaan Diferensial Menggunakan Bimbingan Belajar Individual (Face To Face Relationship) Berbantuan Program Maple. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 23.
Harahap, I. H., Sari, D. N., Garu, J., Medan, N., Utara, S., Plus, S., Quran, T., Medan, A. D., Kabupaten, S., & Serdang, D. (n.d.). MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK SISWA MELALUI PENERAPAN MEDIA EDMODO
Hasanah, H. (2019). Analisis kesulitan mahasiswa dalam menyelesaikan soal turunan fungsi aljabar. Jurnal Intent: Jurnal Industri Dan Teknologi Terpadu, 2(1), 76-84.
Hastari, R. C., & Puspasari, R. (2017, November). ANALISIS KESULITAN PENYELESAIAN SOAL MATEMATIKA MAHASISWA DI KABUPATEN TULUNGAGUNG. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian LPPM Universitas PGRI Madiun (pp. 56-61).
Hatip, A. (2015). Kemampuan metakognisi Mahasiswa dalam menyelesaikan soal-soal Persamaan Differensial Biasa. Jurnal Ilmiah Soulmath: Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 3(4), 170-216.
Hidayah, N., Danial, D., & Takdir, T. (2021). Diagnostik Kesulitan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kalkulus Program Studi Tadris Matematika IAIM Sinjai. JTMT: Journal Tadris Matematika, 2(2), 31-39.
Jayanti, J., & Rahmawati, R. (2018, July). Pembelajaran Menggunakan Teknik Probing Prompting Berbantuan Edmodo Blended Learning Pada Materi Persamaan Diferensial Matematis Mahasiswa Di Universitas Pgri Palembang. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG.
Mayasari, N. (2017). Beban kognitif dalam pembelajaran persamaan differensial dengan koefisien linier di IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika dan Pembelajarannya, 2(1), 1-6.
Nurani, N. E., & Khotimah, R. P. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Pada Pokok Bahasan Sistem Bilangan Riil (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Oktavia, A., & Khotimah, R. P. (2016). Analisis kesulitan mahasiswa dalam menyelesaikan persamaan differensial tingkat satu. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya, 99-108.
Pasaribu, A. B. (2021). Kalkulus diferensial: Analisis kesulitan mahasiswa dalam menyelesaikan soal turunan. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 4(2), 81-95.
Raline, A. A. (2023). ANALISIS KESULITAN MAHASISWA DALAM MEMAHAMI KONSEP KALKULUS DIFERENSIAL. Jurnal Dunia Ilmu, 3(1).
Ramdhani, V. (2021). Penggunaan Software Maple pada Pembelajaran Persamaan Diferensial Biasa. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 70-80.
Sari, D. N., Rahmadani, E., Saragih, S., Napitupulu, E. E., Sirait, S., & Syafitri, E. (2020). Analisis Proses Jawaban Siswa Pada Kemampuan Literasi Matematika Siswa Melalui Model Discovery Learning. Jurnal Matematics Paedagogic, IV(2), 163–174. http://jurnal.una.ac.id/index.php/jmp/article/view/2438
Sumargiyani, S., & Hibatallah, M. I. (2017). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Persamaan Diferensial.
Susilo, B. E., Mashuri, M., Winarti, E. R., & Soedjoko, E. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Kalkulus, Reduksi, Dan Strateginya Sebagai Upaya Konstruksi Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru. Konservasi Pendidikan, (2), 163-194.
Trisiya, K. A. (2023). Analisis Adversity Quotient Mahasiswa Pada Mata Kuliah Persamaan Diferensial. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 8(1), 173-184.
Tsurayya, A., & Ningrum, N. K. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Diferensial Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2385-2397.
Published
2024-03-05
How to Cite
Novita Sari, D., Erika Dewi, S., Khadijah, S., Fahira Berutu, A., & Nabillah, S. (2024, March 5). META ANALISIS : ANALISIS KESULITAN MATEMATIS MAHASISWA PADA PERSAMAAN DIFERENSIAL. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 7(1), 28-36. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v7i1.5757