EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN PROBLEM POSING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA DI SMP NEGERI 10 PADANGSIDIMPUAN
Abstract
This research aims to describe the effectiveness of mathematics learning using a problem posing approach on students' critical mathematical thinking abilities in class VIII-2 of SMP Negeri 10 Padangsidimpuan. This research was conducted using an experimental method (one group pretest post test design) with a sample of 21 students and taken using a simple random sampling technique. Observations and tests are used in data collection. Based on the descriptive analysis, it was found that (a) the average use of the approach problem posing was 2.95 (good category) and (b) the average students' mathematical critical thinking ability before using the approach problem posing was 39.81 (failed) and after using the approach problem posing it was 39.41 (failed). 83.86 (good category). Furthermore, based on inferential statistics using the t test (SPSS 26) and N-Gain, the results showed a significant value of less than 0.05 (0.001<0.05) and g = 0.79 (high category). This means that the problem posing approach is very effectively used for students' critical mathematical thingking at SMP Negeri 10 Padangsidimpuan.
References
Amri, S. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013.Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher
Ariska,Merry dkk (2018). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Air (Auditory Intellectually Repetition) Dengan Metode demonstrasi Terhadap Kemampuan Berkomunikasi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Lensa. 4 (2).
Arikunto, Suharsimi. (2009). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek.Jakarta: Rineka CiptaAstra, I. M., et al. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Pre-Solution Posing Terhadap Hasil Belajar Fisika dan Karakter Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 8: 135-143.
Istiqomah, jaya yanti nur, and Endang Indarini. 2021. “Meta Analisis Efektivitas Model Pembelajaran Based Learning Dan Problem Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika.” Jurnal Pendidikan Matematika 05:2614–3038.
Konaah, S., & Indiati, I. (2019). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa. 13(2), 163–172.
Kriyantono, R. (2020). Teknik praktis riset komunikasi kuantitatif dan kualitatifdisertai contoh praktis Skripsi, Tesis, dan Disertai Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Rawamangun: Prenadamedia GroupLabschool,
L. P. (2020). Jurnal administrasi pendidikan. 17(2), 149–162. Satu Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan Pada Lutfi, Ahmad. 2016. “PROBLEM POSING DAN BERPIKIR KREATIF.” Jurnal Fkip.Uns.Ac.Id 88–98.
Lutfi, Ahmad. 2016. “PROBLEM POSING DAN BERPIKIR KREATIF.” Jurnal Fkip.Uns.Ac.Id 88–98.Makassar, U. M. (2019). Diajukan untuk Memenuhi Salah didikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Mayasari, Putri, A.halim, and Suhrawadi Ilyas. 2013. “Model Pembelajaran Creative Problem Solving Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Generik Dan Keterampilan Generik Sains Siswa Smp.” Jurnal Pembelajaran Creative Problem Solving.
Model, E., Berfikir, K., Peserta, K., & Hidayati, N. (2021). Jurnal Tadris IPA Indonesia. 1(2), 73–86.
Mubtadiin, J. (2021). Jurnal Mubtadiin, Vol. 7 No. 01 Januari-Juni 2021. 7(01), 247–264.
Natal, M., Berbasis, P., Nst, A. S., Rahman, A., & Natal, S. M. (2022). 3 1,2,3. 02(01), 667–682.
Ngaeni, Evi nur, and Abdul aziz Saefudin. 2017. “Menciptakan Pembelajaran Matematika Yang Efektif Dalam Pemecahan Masalah Matematika Dengan Model Pembelajaran Problem Posing.” Jurnal Pendidikan Matematika Fkip Univ. Muhammadiyah Metro Vol.6.
Ngalimun. 2013. Strategi dan Model Pembelaran. Aswaja Pressindo. Yogyakarta
P, H. M. P. B. A. K. (2012). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen The ImproveAbility To Think Critically Through The Experimental Method. 16(Kartimi), 139–145.
Putri, and Anike. 2018. “Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Kelas VIII Materi Bangun Ruang Sisi Datar.” Jurnal Pendidikan Tambusai 2:793–801.
Rahardhian, A. (2022). Kajian Kemampuan Berpikir Kritis ( Critical Thinking Skill ) dari Sudut Pandang Filsafat. 5(2), 87–94.
Rustina, Ratna. 2016. “Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Problem Posing Terhadap Peningkatan Berpikir Kritis.” Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika 2:41–48.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:CV. Alfabeta
Wuningsih. 2019. “Efektivitas Pendekatan Problem Posing Dan Konstektual Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa.” Jurnal of Mhatematical Science Dan Mathematical Education 01.