Calquemath Berbasis Kodular: Studi Etnomatematika Arsitektur Masjid Kyai Syakir Wotgalih Indramayu

Abstract

contextual relevance. This study aims to develop Calquemath, an Android-based calculus learning application that integrates architectural elements of the Kyai Syakir Mosque in Wotgalih, Indramayu, as an ethnomathematical context. The media development followed the 4D model, limited to the develop stage. The define stage involved needs analysis, exploration of local cultural potential, and literature review. The design stage included initial media design using Kodular, incorporating content on curved solid geometry (hemisphere, cone, and cylinder) connected to integral concepts. The develop stage consisted of prototype creation and expert validation by two mathematics education lecturers and one mathematics teacher. The validation instrument covered aspects of content feasibility, visual appearance, interactivity, and integration of ethnomathematical context. Validation results indicate that Calquemath falls into the “highly feasible” category as a learning medium, based on expert assessments of visual quality, readability, interactivity, and ease of navigation. Future research is recommended to proceed to the disseminate stage to measure the media’s effectiveness in enhancing students’ understanding of calculus concepts.

References

Danoebroto, S. W. (2020). Kaitan antara Etnomatematika dan Matematika Sekolah: Sebuah Kajian Konseptual. Idealmathedu: Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 7(1), 37–48. https://doi.org/10.53717/idealmathedu.v7i1.171
Djatmika, E. T., & Praherdhiono, H. (2024). Belajar Matematika Lebih Menyenangkan : Pengembangan Multimedia Interaktif berbasis Gamifikasi untuk Operasi Bilangan Bulat. Jurnal Kependidikan, 13(4), 5045–5060. https://jurnaldidaktika.org
Hilmy, A. L., & Respati, Y. A. (2024). Evolusi Arsitektur Keagamaan di Indonesia : Integrasi Tradisi Lokal , Pengaruh Kolonial, dan Modernisasi. Integritas Terbuka, 3. https://doi.org/10.59029/int.v3i1.33
Husna, K., & Supriyadi. (2023). Peranan Manajeman Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. https://doi.org/https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.42
Krisnadi, E. (2022). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Jembatan Proses Abstraksi Siswa untuk Pemahaman Konsep. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru XIV, 14(1), 365–376. http://conference.ut.ac.id/index.php/ting/article/download/579/122
Kuntari, S. (2023). Pemanfaatan Media Digital dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 2, 90–94. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v2i0.1826
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988
Rahma Sari, M. A., Farida, Yunian Putra, Ar. W., & Maulidin, S. (2024). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR GAMIFIKASI BERNUANSA ISLAMI DAN LINGKUNGAN PADA MATERI BANGUN DATAR TINGKAT SMP/MTs UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS. Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 4(3), 1–23. https://jurnalp4i.com/index.php/teacher/index
Rahman, H. A., Fajar Prabowo, T. W., Arief S, H. R., & Faizin, M. (2025). Metode Induksi Dalam Penalaran Sederhana Untuk Meningkatkan Pembelajaran PAI Yang Kritis Bagi Generasi Millenial Abad 21. Jurnal Ilmiah Nusantara ( JINU), 2(1), 194–203. https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3186
Ramadhani, A., St.Nurul Mutmainna, Mirnawati, & Irmayanti. (2023). Peran Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(1), 53–68. https://doi.org/10.58355/competitive.v2i1.16
Rindiantika, Y. (2021). Pentingnya pengembangan kreativitas dalam keberhasilan pembelajaran: kajian teoretik. Jurnal Intelegensia, 6(April), 53–63. https://www.intelegensia.web.id/index.php /intelegensia/article/view/17
Rizky, V. B., & Nasution, A. T. (2024). Model Pembelajaran Etnomatematika dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. EDUCOFA: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 57–70. https://doi.org/10.24952/ejpm.v1i1.11398
Solihin, A., & Kurnia Habibie, R. (2023). Terhadap Hasil Belajar Geometri Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 12, 1466–1475. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/61971 /47352
Ulya, M. R., Isnarto, I., Rochmad, R., & Wardono, W. (2019). Efektivitas Pembelajaran Flipped Classroom dengan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Representasi Ditinjau dari Self-Efficacy. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 116–123. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/28895
Zainuri, A. (2021). Integrasi Islam dan Budaya Lokal dalam Seni Arsitektur Masjid Kuno di Jawa: Sebuah Tinjauan Umum. Heritage, 2(2), 125–144. https://doi.org/10.35719/hrtg.v2i2.58
Published
2025-06-30
How to Cite
Adibba, A., & Mellawaty, M. (2025, June 30). Calquemath Berbasis Kodular: Studi Etnomatematika Arsitektur Masjid Kyai Syakir Wotgalih Indramayu. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 8(2), 142-152. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v8i2.7280