Analisis Kesulitan Siswa Memahami Soal Numerasi Matematika Kelas V SD

  • Apiyudin Apiyudin STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya
  • Husnul Khatimah STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya
Keywords: Numeracy, story questions, difficulty, mathematics.

Abstract

The objective of this research is to identify the challenges students face in understanding numeracy learning difficulties in fifth-grade mathematics. The method used is descriptive qualitative with 11 students from grade V as participants 11 Blangpidie and research sources of 1 teacher of fifth-grade students at Elementary School 11 Blangpidie participated using evaluation tools  interviews, documentation, along with observations. The findings showed learners had trouble completing task numeracy problems in the form of story problems at Elementary School 11 Blangpidie. Students' difficulties when solving story problems were caused by difficulty in interpreting the meaning of the story problems, difficulty in solving problems, and difficulty in calculating. There are several efforts that teachers make to overcome these difficulties, including making the learning atmosphere more interesting and using more teaching media so that students can understand more easily and are motivated to learn

References

Apriani Syihabuddin, S. (2020). Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa dengan Pendekatan Kognitif. In Syahna Apriani Syihabuddin.
Dwidarti, U., Lygia Mampouw, H., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika P-ISSN, 03(02), 315–322.
Gunawan, A. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V SDN 59 KOTA BENGKULU. Jurnal PGSD : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1–10.
Hadi Saputra, H., Setiawan, H., & Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. In PENDAGOGIA: Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 1, Issue 2). https://jurnal.educ3.org/index.php
Jumramiatun, S., & Mikrayanti. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pokok Bahasan Program Linear. SUPERMAT Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 45–62. https://jurnal.stkipbima.ac.id/index.php/SM/article/view/470
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88.
Malasari, N., Arif Rahman Hakim, D., & Pusat, J. (2017). Pengembangan Media Belajar Pada Operasi Hitung Untuk Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 3, 11–22. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/
Maulyda, M. A., Affandi, L. H., Rosyidah, A. N. K., Oktaviyanti, I., Erfan, M., & Hamdani, I. (2021). Profil Wawasan Guru Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Numerasi Berbasis Level. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(3), 619–630. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.619-630
Nurlaili, S., Hartatik, S., Akhwani, A., & Taufiq, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Malongka (Mari Lompat Angka) dalam Menyelesaikan Soal Open-Ended Materi Operasi Bilangan Kelas II SD. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 577–592. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.269
Panjaitan, S. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran BBM (Berfikir, Berbicara, Menulis) Untuk Meningkatkan Aktivitas Mahasiswa di Prodi Pendidikan Matematika FKIP Universitas HKBP NOMMENSEN T. A.2016/2017. JURNAL Suluh Pendidikan FKIP-UHN, 4(VOLUME-4, Edisi-1, Maret 2017), 99–109.
Program, J., & Pendidikan, S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Universitas Muria Kudus , Kudus , Indonesia Abstrak Pendahuluan Pentingnya ilmu matematika dalam kehidupan sehari-hari bisa meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami dan menyerap pelajaran lebih cepa. 10(3), 1611–1622.
Rahmawati, A. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berbasis Pembelajaran Pemecahan Masalah Kelas V SD NEGERI GEBANGSARI 03. In Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM) (Issue 2).
Ramadhani, V. D., Roebyanto, G., Umayaroh, S., Guru, P., Dasar, S., & Malang, U. N. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas V Pada Materi Geometri Ditinjau Dari Gaya Kognitif. 28(2), 21–31.
Ramdhani, F. G., & Purnomo, H. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memahami Soal Cerita Matematika Kelas V Sd Negeri 1 Bendungan. Wahana Sekolah Dasar, 31(2), 142. https://doi.org/10.17977/um035v31i22023p142-151
Stit, Y. S., & Nusantara, P. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. In EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains (Vol. 2, Issue 3). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. researchgate.net.
Utari, D. R., Wardana, M. Y., & Damayani, A. T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Mtematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3, 534–540.
Wahyu Nengsih, L., & Sa, C. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar dengan Gaya Kognitif Field Dependent. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Published
2025-06-30
How to Cite
Apiyudin, A., & Khatimah, H. (2025, June 30). Analisis Kesulitan Siswa Memahami Soal Numerasi Matematika Kelas V SD. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 8(2), 1-9. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/mathedu.v8i2.7318